Piloottegevuse „Teine võimalus“ kokkuvõte

 

Piloottegevuse eesmärk: madala haridustasemega täiskasvanute tasemeharidusse tagasitoomise toetamine.

Piloottegevuse läbiviijad: Kuressaare TG (KTG) ja Pärnu TG (PTG) koostöös oma kogukondade liikmetega

Piloottegevuse aeg: 2. aprill 2015 – 31. oktoober 2015

 

Kuressaare TG tegevused:

  1. Moodustati 4-liikmeline töögrupp: Ly Kallas (koolijuht, andragoog), Kadri Markus (nõustaja, andragoog), Aire Vaga (õppealajuhataja), Merike Olo (õpetajate esindaja). Töögrupi ülesanne oli tegevuse planeerimine ning elluviimine ja koostööpartnerite leidmine, teavitustöö.
  1. Tegevused koolis:
  • töökoosolek ETKA Andrase ja Pärnu TG esindajatega
  • planeeriv koosolek kooli töögrupiga
  • infovoldikute ja plakatite valmistamine kooli huvijuhi poolt
  • informeerivad koosolekud õpetajatele ja õppijatele, hoolekogule
  • infopäev 23. aprillil maakonna sotsiaaltöötajatele (kutsutud 13 valla sotsiaal- ja noorsootöötajad). Osalesid Lääne-Saare valla, Laimjala, Torgu, Kihelkonna, Mustjala, Salme valla esindajad.
  • KTG infopäevad 21. mail ja 24. augustil kõigile huvilistele. Maikuus osales 6 inimest, augustis 9 inimest.
  1. Tegevused väljaspool kooli:
  • KTG tutvustamine viies Saaremaa vallakeskuses (Kärla, Aste, Lümanda, Salme, Valjala) – info jagamine suuliselt ja voldikute, plakatite kaudu antud valdade lasteaedades, raamatukogudes, koolides ja Aste noortekeskuses ning Kärla, Aste, Lümanda, Salme, Valjala, Muhu kauplustes, Leedri ja Karala külakeskustes
  • KTG tutvustamine Kuressaare linnas Tuulte Roosi ja Pargi lasteaedades ning infomaterjali jagamine Ida-Niidu, Ristiku ja Rohu lasteaia lapsevanematele
  • KTG-s õpingud viimasel viiel aastal katkestanud 203 õppijale info jagamine meili teel
  • info jagamine kooli kohta Facebookis
  • kooli tutvustamine Eesti Töötukassa Saaremaa osakonnas, kus osales 7 töötukassa töötajat
  • KTG õppealajuhataja ja huvijuhi poolt kooli tutvustamine Nasva klubis 15. aprillil maakondlikul üritusel „Huvitav kool“, kus kuulajateks maakonna haridus-, noorsootöö- ja sotsiaalvaldkonna töötajad, ettevõtjad, ajakirjanikud
  1. Kaasatud huvigrupid:
  • kooli hoolekogu
  • valdade sotsiaal- ja noorsootöötajad
  • Eesti Töötukassa Saaremaa osakond
  • Saaremaa tööandjad: AS Duschy, OÜ Saaremaa Lihatööstus, Vettel OÜ, EBC Ehitus, OÜ Trelleborg, OÜ Merinvest, OÜ Ionix Systems, AS Luksusjaht, AS Baltic Wordboats, AS Saare Leib
  • Rajaleidja Saaremaa keskuse esindajad
  • Saaremaa Arenduskeskus
  • külakogukonna esindajad  Lääne-Saare vallast
  1. Suhtlemine meediaga:
  •  direktor Ly Kallase artiklid kohalikes ajalehtedes (Saarte Hääl 02.04.15, 07.05.15,  Kuressaare Sõnumid 15.10.15)
  • direktor Ly Kallase kaks esinemist Raadio Kadis (juunis ja oktoobris)
  1. Edaspidised tegevused
  • koostöö jätkamine projekti kaasatud osapooltega (projekti kokkuvõtte edastamine, mõttetalgud, tegevuskava täiendamine)
  • uute valdade ja tööandjate kaasamine
  • läbi Facebooki info edastamise parendamine

 

Pärnu TG tegevused:

  1. Kooli tutvustavate voldikute ja plakatite koostamine ning  trükkimine.
  2. Direktor Karin Kurvitsa intervjuu TRE-raadios.
  3. 11.  – 15. mail „Võta sõber kaasa“ nädal – õppijad kutsusid  kooli kaasa sõbrad, kes osalesid koos nendega tundides. Tagasiside positiivne.
  4. PTG tutvustamine Pärnu maakonna  töömessil 8. aprillil.
  5. Õppijate tööde ja õppijate ning vilistlaste intervjuude näitus Pärnu Haiglas. Intervjuud koostati projekti „Kogukonna toel õppima“ käigus ning need avaldati ka nelja valla lehtedes.
  6. PTG tutvustamine Koonga vallas ja Jänesselja lasteaias. Lasteaias viidi läbi ka loeng „Meedia meie köögis ja magamistoas“.
  7. Direktor Karin Kurvits osales PARE (Eesti Personalijuhtimise Ühing) klubi töös, kus tutvustas kooli ja tänas PTG õppijate tööandjaid, kes võimaldavad õppijatel töö kõrvalt koolis käia.
  8. PTG õppijate tööde näitus „Pärnu linna mälestusmärgid“ Pärnu keskraamatukogus.

Erinevate osapoolte koostöömudeli kirjeldus
Kuressaaare ja Pärnu täiskasvanute gümnaasiumide algatusena  võeti ühendus kohalike omavalitsuste esindajatega ning nende allasutustega, külastati lasteaedu, raamatukogusid, külakeskusi, koole, noortekeskusi, erinevaid üritusi, ettevõtteid, kus jagati TG-de kohta infomaterjali ning tutvustati õppimisvõimalusi antud koolides. Valdade ja nende allaasutuste juhid ning teised piloottegevusse kaasatud huvigrupid (vt eestpoolt kaasatud huvigrupid) võtsid omakorda ühendust pooliku haridusteega inimestega ning edastasid neile koolidelt saadud  infomaterjale ja infot. Kõik koolide poolt piloottegevusse kaasatud osapooled olid osavõtlikud ja asjast huvitatud – said aru vajadusest teha koostööd antud valdkonnas ja leidsid, et selline koostöö võiks edaspidigi jätkuda. Leidus ka asutusi, keda sel korral piloottegevuse raames ei jõudnud külastada, kuid kes ise võtsid ühendust ja olid valmis edaspidi täiskasvanute gümnaasiumidega koostööd tegema.

 

Projekti tulemused KTG-s ja PTG-s:

  • tekkis antud koole toetav koostöövõrgustik
  • õpetajate kaasatus ja panus koolide arengusse suurenes
  • suurenes koolide tuntus ja informeeritus erinevates kogukondades ja sihtgruppides
  • projekti tulemusena jätkas Kuressaare TG-s õpinguid 38 õppijat (3 PK, 35 G), Pärnu TG-s 9 õppijat
  • KTG ja PTG õppisid üksteise kogemustest
  • piloottegevus pani aluse edaspidisele tõhusale koostööle pooliku haridusteega inimeste tagasitoomiseks hariduse juurde. On ära tehtud suur eeltöö – loodud palju uusi kontakte  koolide ja koostööpartnerite vahel  antud valdkonnas edasi minekuks.

 

Kuidas edasi?
Kuna  koostöömudel ja metoodika, mida sai kasutatud piloottegevuse „Teine võimalus“ läbiviimiseks, õigustas ennast, siis jätkame vajalike materiaalsete vahendite olemasolul koostööd juba leitud koostööpartneritega ning püüame kaasata oma tegevusse järgmiseks õppeaastaks valmistudes uusi asutusi ning viia infot täiskasvanute gümnaasiumide kohta ka nendesse valdadesse, kuhu sel korral ei jõudnud. Väga olulist rolli mängib sellise tegevuse läbiviimisel materiaalsete võimaluste olemasolu: sõidud maapiirkondadesse nõuavad kulu kütusele, kulutusi nõuavad nii infomaterjalide valmistamine kui erinevate infopäevade läbiviimine. Kuna tagasiside kohalikelt omavalitsustelt ja erinevatelt asutustelt on positiivne, siis oleks kahju nii hästi käivitunud tegevust pooleli jätta.

 

Ettepanekud HTM-le ja ETKA Andrasele:
ESF kaudu toetada:

  • piloottegevuse „Teine võimalus“ jätkuprojekti
  • vanemate õppijate tasandusõppe rakendamist TG-des
  • eesti keele õpet TG-des muulastele
  • täiendkoolitust TG-de õpetajatele
  • õppijate lastehoidu TG-des
  • õppijate sõidukulusid
  • TG-de  reklaamikampaaniaid üldsusele

 

Kokkuvõtte koostas Ly Kallas, KTG direktor ja piloottegevuse „Teine võimalus“ eestvedaja

 

Piloottegevus "Teine võimalus" toimus projekti „AGENDA – Euroopa täiskasvanuhariduse tegevuskava“ raames.