VIII täiskasvanuhariduse eelfoorum
… toimus 10. juunil 2010 Pärnu Keskraamatukogus.
Rühmatööde ja arutelu peamiseks eesmärgiks oli leida mõistetavaid väljundeid ja tunnus- lauseid täiskasvanuhariduse populariseeri- miseks ning arutleda täiskasvanuhariduse olemuse üle.
Aruteludes kerkis esile õppija omavastutuse mõiste ning vajadus õppijapoolse aktiivsema ja avatuma osalemise järele koolitusprotsessis.
Samuti leiti, et õppija tulek õpipaika sõltub väga paljudest osapooltest – kohalikest omavalitsustest, üldhariduskoolide õpetajatest, lapsevanematest – kes kõik vajavad eraldi tähelepanu ja koolitust. Eestvedajate ja elukestva õppe mõtteviisi kandjatena nähti tunnustatud õppijaid, kultuuri- ja rahvamaju, internetti, kutseõppeasutusi, täiskasvanute gümnaasiume, vabahariduskoole, rahvaõpistuid, tööandjaid jne. Täiskasvanuharidus kipub praegu vastanduma üldhariduskoolile. Tegelikult on mõlemad elukestva õppe lahutamatud osad. Täiskasvanute koolitajad peavad hakkama kujundama positiivset hoiakut õppimise suhtes. Õpetama peab mitte ainet vaid inimest, ning aitama tal elada oma elu nii, et tal oleks võimalus olla õnnelik.
Lood, videoklipid:
-
mille sisuks erinevad õppimise viisid. Neid võib lavastada, kaasates tööand- jaid, nõustajaid jne. Parimate leidmiseks korraldada konkurss. Turundus- nipp: lood peaksid algama sõnaga: „kuidas”;
-
propageerida võtmepädevusi, sh sotsiaalseid oskusi kui alust hakkama- saamiseks;
-
suunata tähelepanu tööandja väärtushinnangute muutmisele;
-
lugude levitamiseks kasutada ära nn uue meedia vahendeid;
-
leida erinevatele sihtgruppidele erinevad tuntud „reklaaminäod”;
-
lood peavad olema siirad, vaimukad, võimalikult erinevad, et vaataja saaks samastuda ja olukordi ära tunda;
-
sõnavalik peaks olema hoolikas ja kaalutletud (soovitavalt mitte kasutada sõnu „kool” ja „õppima”);
-
propageerida ka töökohapõhist õpet, rõhutada tööpraktika osatähtsust;
-
videoklippide tegemisel ära kasutada juba olemasolevaid põnevaid õpi- lugusid;
-
vabatahtlikkus kui õppimise ja tegutsemise võimalus;
-
lugudes ei pea otse rääkima õppimisest ja koolist, vaid emotsioonidest, mida õppimise läbi saab: Lisa elule lõhnu, värve, maitset!
Hüüdlaused:
-
Julge küsida!
-
Kas kõikon õpitud?
-
Teadmine teeb nägijaks, oskamine tegijaks.
-
Kas Sul on plaan B?
-
Üks elu, mitu ametit.
-
Naise võtad ise, miks sa lased sõbral õppimisotsust mõjutada?
-
Ära võta päevapraadi, telli a la carte!
-
Oled sa juba naabrist parem?
-
Oled sa vedur, vagun või rööpaseadja?
-
Teadmised annavad vabaduse otsustada.
-
Õppimine on elustiil

Keda ja kuidas kaasata?
Oluliste sihtgruppidena kaasamisel mainiti korduvalt tööandjaid ja kohalikke oma- valitsusi kui strateegilisi partnereid. Neile tuleks eraldi adresseerida hüüdlauseid, nt Kuula õppijat, märka õppijat, tunnusta õppijat!
Täiskasvanuhariduses veel mitteosaleva- te inimeste toomiseks õppimise juurde mainiti isiklikku eeskuju kui olulist tegurit ja nö boonuspunktide süsteemi tublimate- le kaasajatele.
-
Õpi ja jaga teistega!
- Kas sina oled juba mõne õppija toonud?
- Minu, sinu, meie!
- Kuula mind ära!
Vaata eelfoorumi pilte SIIT