- Perepäevad – spordipäevad (kaasates omavalitsuse spetsialiste); matkaradadel käimine ja looduskoolitused (kaasates RMKd); põlvkondade lugemiselamused; tähtpäevade traditsioonid, rahvakommete tutvustamine; peretraditsioonide tutvustamine; talgud; piknikud; esivanemate austamine; kalmistukultuur; rahva-mängud, seltskonnatantsud; fotokonkurss; simmanid
- Lauamängude mängimine; ristsõnade lahendamine (nt koostöös Mänguasja- muuseumiga ja lasteaedadega)
- Töötoad – nt „Kelle vanaema googeldab kõige paremini”; lapselapsed valmis- tavad vanaema retseptiraamatust toite; rahvusvaheline ja eesti köök; erinevad põlvkonnad õppija rollis; käsitööoskuste edasi andmine; pilliõpe; tantsutunnid; rahvalaul ja -tants; leiva ja õlle tegemine; etikett; meestetööd (luudade ja sauna- vihtade valmistamine); postkaartide valmistamine, kirjutamine ja saatmine; koorilaul; teater; aiandus; rahvameditsiin; lemmikloomade pidamine; kodundus; säästlik majandamine kodus; taaskasutus; põlvkondade ühised hobid; ohutus ja esmaabi; graffiti, lilleseade
- Näitused – vanad koolitarbed; erinevate ajastute muusika; mood; film; raamat
- Kohtumised – lugude jutustamine; minu õpi- või töölugu; mälestused; vana- emad-vanaisad lasteaedadesse muinasjutte rääkima; lapsed pensionäride päeva- keskustesse esinema ja meisterdama; õpikohvik, -klubi; ümarlaud, kus osalevad erinevate põlvkondade esindajad; sõltlaste toetamine ja kaasamine (alkohol ja narkootikumid), teematilised õhtud (retro); elukogemuste jagamine pealkirja all „Õpi teiste vigadest”; noored sülearvutitega vanadekodudesse interneti jms õpetust andma; ühine „vidusepidamine” (mandrikeeles: videviku pidamine)
- Sugupuu uurimine – sugulaste kokkusaamised ja kokkutulekud (kaasates genealoogide seltsi spetsialiste); vanade dokumentide ja fotode korrastamine ja mälestuste kirjapanek; külapärimuse talletamine
- Arvuti- ja kaasaegse tehnoloogia õpe noortelt vanadele „Muna õpetab kana” – arvuti, mobiiltelefoni, kaamera, pangaautomaadi, e-posti, skype’i kasutamine, blogimine, MSN, ID kaart, CV koostamine
- Koos reisimine – nt maaeluga tutvumiseks
- Loengud – tervislik toitumine, endaga toimetulek ja suhtlemisoskused
- Lugemispäevad, -nädalad
- Nõustamine – juristi konsultatsioon
- Kuidas käsitööd turustada – noored õpetavad vanu
- Ühiskülastused – teatrisse, muuseumisse
- Vabatahtlikud tegevused tööharjumise kasvatamiseks – lume koristus, puude ladumine
- Mälumäng (küsimused erinevatele põlvkondadele, võistkonnas erinevad vanused)
- Laadad, oksjonid
- Vanavanemate „laenutus” – neile lastele, kellel vanavanemaid pole või elatakse üksteisest kaugel
- Põlvkondade teema kajastamine telesaates „Tagatargemad” ja raadiosaates „Huvitaja”; ettepanek telesaateks „Sada küsimust teineteisele” (st erinevate põlvkondade esindajatele)
- Töötute klubi – tööotsimise kogemuste jagamine (noored emad, pensionärid, noored spetsialistid jne)
- Eesti keele õpe noortelt vanadele (vene kogukonnas)
- Lahtiste uste päevad koolides ja avatud töötoad, et vanemad ja vanavanemad saaksid külastada; „Koos tagasi kooli!” – nt ühised arvutitunnid
- Kultuurivahetus – eesti ja vene kommetete vastastikune tutvustamine
- Uuringu läbiviimine koolitusvajaduse väljaselgitamiseks
- Intervjuud – noored küsitlevad vanu ja vastupidi
- Kohalike käsitöömeistrite kaardistamine
- Küla või kodukoha kroonika kirjutamine
- Vaidlus- ja väitlusklubid erinevate põlvkondade esindajatega
- Ühised näitemängud
|
|
Koostööpartnerid: raamatukogud, muuseumid, kirikud, omavalitsused, MTÜd, koolid, laste-aiad, seltsid, külavanemad, pensionäride ühendused, noorteühendused, huvialaringid, päevakodud, hooldekeskused, RMK, Eestimaa Looduse Fond, rahvamaja, koolituskeskused, ülikoolid, haridusametid, maavalitsuste haridus- ja kultuuriosakonnad, Töötukassa, kohalikud ettevõtted, tudengid, õppejõud.
Reklaam: kohalik leht (vallaleht), maakonna- leht, koolid, seltsid, kodulehed, posterid, kuulutused, kohalik raadio, „suust-suhu” info.
|
Milleks me seda teeme?
Mõttetalgutel osalejad olid seisukohal, et eelpool nimetatud tegevustega annaks täiskasvanud õppija nädal märkimisväärse panuse põlvkondade paremaks koos- tööks, peretraditsioonide väärtustamiseks ja pereväärtuste prioriteediks sead- miseks.
Tegevuste planeerimine, korraldamine ja neil osalemine paneb inimesi senisest enam mõtlema vastastikuste oskuste väärtustamisele ja eelarvamuste kummu- tamisele põlvkondadevahelistes suhetes, aitab taastada ja hoida ajaloolist mälu ning luua vastastikust usaldust ja austust.
Rutta aeglaselt, leia aega enda ja teiste jaoks.
Vaata aktiivi koolituse pilte SIIN
|