Õpiränne Kataloonias: kogukonnakeskused, sotsiaalne ettevõtlus ja kaasav haridus
Kirjutas: Kaija Velmet, Harjumaa täiskasvanuhariduse koordinaator
Novembri keskel käisid Andrase esindajad ning Põlvamaa, Jõgevamaa ja Harjumaa täiskasvanuhariduse koordinaatorid Erasmus+ õpirändel Hispaanias, Tartu-suuruses linnas Gironas. Meid võttis vastu organisatsioon ACEFIR, mis tegeleb täiskasvanuhariduse, keeleõppe ja kogukondlike projektidega.
Kogukonnakeskused – kohtumispaigad kõigile põlvkondadele
Girona igas linnaosas on kogukonnakeskus, mis on sõna otseses mõttes kohtumispaik: ühe katuse all on raamatukogu, kohvik ja ruumid huvitegevuseks.
Eriline on see, et tegevuste kava sünnib alt üles: juhataja kogub ideid otse kogukonnalt, suheldes inimestega tänaval ja poodides.
Lisaks huvitegevusele on keskustes ka ametnike vastuvõturuumid. Nii ei pea sotsiaaltöötajaga kohtumiseks minema kesklinna linnavalitsusse – ametnikud tulevad inimeste juurde kogukonnakeskusesse.
Keskustes kohtuvad lapsevanemad, vanavanemad ja lapsed: ühed ootavad kohvikus, teised loevad raamatukogus, kolmandad osalevad huviringides. Meie sattusime ühte keskusesse just siis, kui saalitäis eakaid tantsis line-tantsu. Sama juhendaja andis kolm järjestikust treeningut ja töötas vabatahtlikuna. Astusime läbi ka lapitöö ringist ning nägime koridoris inimesi, kes ootasid sotsiaalametniku vastuvõttu. See kõik andis tunde, et kogukonnakeskus on tõesti koht, kus elu käib, ja mis peaasi, kuhu tõesti kõik on oodatud.
Vaimse tervise toetamine ja tööhõive
Drissa sihtasutuses nägime, kuidas vaimse tervise teemad on põimitud haridusse ja tööhõivesse. Üks nende projekt pakub kogemusnõustamist tudengitele ja õppejõududele, et toetada vaimse tervise häire diagnoosiga noori õpingutes. Teine projekt on sotsiaalne ettevõtlus: 11-hektariline õunakasvatus, kus töötavad vaimse tervise häire diagnoosiga inimesed. Õuntest tehakse mahlu ja moose, lisaks müüakse pakendatud lõunasööke ja raamatuid, mis on päästetud vanapaberikonteineritest. Drissal on linnas mitu väikest poodi, kus oma toodangut müüakse – see on hea näide, kuidas anda inimestele tööd ja samal ajal luua väärtust kogukonnale.
Intellektipuudega inimeste kaasamine
Ramon Noguera Fond tutvustas teenuseid, mis aitavad intellektipuudega inimestel elada täisväärtuslikku elu. Päevakeskuses valmistatakse käsitööesemeid ja ehteid, tehakse sporti ning kelle võimed lubavad, need osalevad ka tööturul – näiteks autopesulas või kohvikus klienditeenindajatena. Kõik tegevused on struktureeritud ja jõukohased, et igaüks saaks kogeda edu ja kuuluvust.
Mida õppisime?
Girona kogemus kinnitas, et kogukonna kaasamine, loovad lahendused ja sotsiaalne ettevõtlus on võtmetegurid, mis aitavad luua sidusat ja hoolivat ühiskonda.
Kogukond ei sünni iseenesest – seda tuleb hoida ja kasvatada. Kui ideed tulevad alt üles, kui igaühel on koht ja võimalus panustada, muutub haridus sillaks, mis ühendab põlvkondi ja loob turvalise, hooliva ühiskonna.