EsilehtTallinn, Õpetajate Maja tugi Tallinna haridusasutustele üleminekul eestikeelsele õppele

Tallinn, Õpetajate Maja tugi Tallinna haridusasutustele üleminekul eestikeelsele õppele

Pealinna õpetajad saavad julgust ja teadmisi eestikeelsele õppele üleminekuks

Kui inimene õpib midagi uut, on see nagu sillale astumine – samm-sammult tekib julgus ja lõpuks avaneb täiesti uus maailm. Just seda silda aitabki ehitada Tallinna Õpetajate Maja juurde loodud metoodika- ja kompetentsikeskus (MEKK), mille eesmärk on toetada pealinna õpetajaid ja koole üleminekul eestikeelsele õppele.

2024. aasta alguses loodud MEKK on keskus, kuhu koondub teave, kus korraldatakse koolitusi ja nõustatakse õpetajaid. Tallinna Haridusameti peaspetsialist Madis Annus sõnab, et eestikeelsele õppele üleminek ei ole ainult keeleküsimus. „See on usalduse ehitamine, hirmude maandamine, uute oskuste arendamine ja mõtteviisi avardamine,“ rõhutab ta. Madise sõnul on MEKK loodud selleks, et pakkuda koolidele ja lasteaedadele praktilist tuge – alates ainepõhistest metoodikakoolitustest kuni lapsevanemate kaasamiseni. 2024. aastal toimus 22 koolitust või muud õpisündmust, kus osales üle 400 õpetaja. Tänavu kevadeks oli osalenud juba pea sama palju pedagooge – 382.

Keskus on välja töötanud näiteks kuueosalise koolitussarja „Ületuleku ekspress“, mis aitas õpetajatel omandada esmased teadmised ja oskused, mida on vaja eestikeelse õppe alustamiseks. Pakutakse ka koolitusi vaimse tervise, kriiside lahendamise ja läbipõlemise ennetamise teemadel. Olulise osa moodustavad kursused karjääripöörajatele, kes on otsustanud tulla haridusvaldkonda teistest ametitest. Nende jaoks on loodud alustava õpetaja programm, mis aitab uuel ametiteel sisse elada. Lisaks tugevdatakse õpetajate professionaalset enesekindlust, pakkudes ainepõhiseid koolitusi (näiteks ajaloo, kirjanduse, loodusõpetuse ja matemaatika õpetajatele).

MEKK-i juht Natalja Mjalitsina tõi välja, et kogu selle suure töö on ära teinud üle kümne koolitaja, kellest enamik on üleminevate koolide ja lasteaedade õpetajad. „Vaimse tervise toetamiseks, supervisioonideks  ja ühekordseteks koolitusteks oleme koolitajaid kaasanud Tallinna Ülikoolist, Tartu Ülikoolist, Tondi koolist, Tallinna Õppenõustamiskeskusest ja mujalt,“ lisab Natalja. Tema sõnul on õpetajate tagasiside olnud positiivne. „Meie koolitusi peetakse väga praktilisteks, kuna need on suunatud kindlale sihtrühmale, näiteks 1. klassi õpetajad, loodusõpetus 4. klassis jne,“ tõi Natalja välja.

MEKK-i töö ei piirdu ainult ametliku üleminekuperioodiga. „Asutused vajavad tuge ka pärast 2030. aastat, kui ametlik üleminek on lõppenud,“ ütles Natalja. Tema sõnul teeb enim rõõmu teadmine, et keskuse tegevusest on päriselt kasu. „Meil on võimalus midagi reaalselt ära teha, kellelegi abi ja tuge pakkuda,“ lisab ta.

Milline on MEKK-i mõju ja kasu kohalikule kogukonnale?

Tallinna Haridusameti peaspetsialist Madis Annus: „Tallinna Õpetajate Maja metoodika- ja kompetentsikeskuse tugi Tallinna haridusasutustele üleminekul eestikeelsele õppele on väga oluline ja hindamatu. Üleminek eestikeelsele õppele on meie haridusmaastiku viimaste aastate üks olulisemaid sündmusi. MEKK-i koolitused pakuvad õpetajatele enesetäiendamise võimalusi, mis suurendavad õpetajate enesekindlust ja motivatsiooni ning seeläbi paraneb õpilaste õpimotivatsioon.“

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma

  • Ületulek eestikeelsele õppele Vindi lasteaias