EsilehtPõlvamaa, Ene Tigas

Põlvamaa, Ene Tigas

Ene Tigas: olen kasvanud koos õppuritega

Haridusvaldkonnas koolitava Ene Tigase jaoks on koolitamine ka õppimine iseendale – kuidas tagada, et õpiväljundid tõesti täituksid, ja kuidas luua olukord, kus õppur lahkub koolituselt tundega: see oli minu jaoks parim kogemus.

Ene käe all on uusi teadmisi omandanud nii lapsevanemad, õpetajad, õpetaja abid kui ka haridusasutuste juhid. Ta on olnud Sihtasutuse Kiusamisvaba Kool koolitaja ja tegutseb praegu Tartu Ülikooli eetikakeskuses organisatsioonide nõustajana.

Põlva Lõunakaare lasteaia direktor Kätlin Kaljas kinnitab, et tänu Ene pikaajalisele ja mitmekülgsele kogemuspagasile hariduselus on tema tugevus näidete ja heade praktikate toomine, mis aitab õppijal luua seoseid. „Tema koolituspäevad on inspireerivad, mitmekülgsed ja rikastavad ning alati on pärleid ja tarkuseteri, mida hiljem analüüsida ja järeldusi teha,“ kirjeldab Kätlin töömeetodeid, mida Ene näiteks Lõunakaare lasteaias meeskonnatöö koolitusi ja õpetaja abidele lastehoiu koolitusi tehes on kasutanud.

Ene sõnul on tema koolitajaks saamise teekond olnud osa ta enesearengu loost. „Olen loomult uudishimulik ja õppimist armastav inimene. Mingil hetkel tundsin, et tahan edasi anda teadmisi ja kogemusi. Sellest kasvas välja soov ja tahe saada täiskasvanute koolitajaks. Läbisin täiskasvanute koolitaja õpingud, sooritasin kutseeksami ja oman täiskasvanute koolitaja 6. kutsetaset, mida olen ka taastõendanud,“ kirjeldab Ene. Tema professionaalse arengutee majakateks on olnud väga head kolleegid ja mentor, kellega on koostöö kestnud aastaid.

Täiskasvanud õppijate toetamine algab Ene arvates õppijakesksest lähenemisest: kuulamisest, mõistmisest ja õppuri varasemate kogemuste arvestamisest. „Minu jaoks tähendab täiskasvanud õppija toetamine eelkõige partnerlust, aidates õppijal leida oma tee ja jõuda oma eesmärkide täitmiseni. Toetan õppijate arengut, seostades koolituse eesmärgid õppijate isiklike sihtidega. Kasutan aktiivõppe meetodeid, pakun praktilisi ülesandeid, mida saab kohe rakendada, ning loon võimalusi aruteludeks ja kogemuste vahetamiseks, sest täiskasvanud õpivad palju ka üksteiselt. Minu jaoks on olulisel kohal edasiviiv tagasiside – tunnustan ja julgustan.“ Võtmetähtsusega on kogenud koolitaja meelest ka refleksioon. „Aitan õppuril märgata edusamme, hinnata oma arengut ning seada uusi eesmärke. See tugevdab vastutust enda õppeprotsessi eest ja hoiab motivatsiooni elus.“

Küsimustele vastab Ene Tigas.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?

Elukestev õpe on minu arengu läbiv joon ja koolitajana ei saa ma kunagi valmis – pean end pidevalt täiendama, et olla õppijale väärtuslik partner. Üks minu oluline töövahend on visualiseerimine – see loob õppijatele kaasavaid ja meeldejäävaid kogemusi. Töö inimestega eeldab head kommunikatsiooni nii isiklikul kui ka grupitasandil. Seetõttu olen läbinud ka arengutreeneri ehk coach’iväljaõppe, mis aitab mul õppijaid paremini mõista, küsida õigemaid küsimusi ja olla neile tõeliseks partneriks. Igal aastal täiendan ennast coaching’u valdkonnas. Tänapäeva koolitajal ei piisa enam ainult isiklikust kogemusest või raamatutarkusest. Vajalik on tõenduspõhine ja teaduslikult põhjendatud lähenemine, õppijakesksus ning nüüdisaegse õpikäsitluse ja õpiteooriate tundmine. See tähendab pidevat enesearendamist ja refleksiooni – ainult nii saan kasvada ja pakkuda õppijatele sisukat ning väärtuslikku õpikogemust.

Millised on need hetked koolitajana, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!

Minu ümber on toetavad ja inspireerivad kolleegid, kellega koos kasvamine ja kogemuste jagamine annab mulle jõudu ja uusi vaatenurki. Koostöös kaaskoolitajaga õppekava ja õppeprotsessi kujundamine on minu jaoks alati inspireeriv – koosloome loob sünergia, mis rikastab koolitust ja muudab selle veelgi väärtuslikumaks. Kõige suurem väärtus koolitajatöös on aga hetk, mil õppija ise tunnetab õnnestumist. Nagu ütles üks osaleja pärast koolitust: „Ma tulin siia skeptiliselt, kuid lahkun hea tundega – koolitus oli põnev, kaasav ja vastas minu küsimustele. Ma sain arutada, olla aktiivne ja julgesin jagada oma mõtteid.“

Sellised hetked kinnitavad mulle, et olen õigel teel ja et minu töö loob väärtust.

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.

Õppimisoskus. Kriitiline mõtlemine. Sotsiaalsed oskused.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma

  • K_Põlva_Ene Tigas