II täiskasvanud õppijate foorum

 

1. detsembril 2006. a toimus Tallinnas Tööandjate Keskliidus juba teist aastat toimuv täiskasvanud õppijate foorum (TÕF). II TÕFi eesmärgiks oli kokku kutsuda täiskasvanud õppijad erinevatest Eestimaa paikadest ning kujundada TÕF ühtseks ühenduseks, mille hääl on ühiskonnas kuuldav.

Kutsutud olid maakondade aasta õppijad eelmisest ja sellest aastast, õppurite esindajad Eesti täiskasvanute gümnaasiumidest ning TÕFi tugigrupi liikmed. Fooru-mist võttis osa 40 inimest. 

Päeva esimesel poolel esines Tallinna Linnateatri lavastaja Jaanus Rohumaa. Tema etteasteks oli osavõtjateni tuua vahendid, mille kaudu on võimalik muuta ennast nähtavaks, kuuldavaks ja tõsiselt võetavaks.

Järgnevad ettekanded andsid kokkutulnutele informatsiooni TÕFi kokkukutsujate mõtetest ja soovidest peale esimest tegutsemisaastat ning ülevaate teistest analoogilistest liikumistest Euroopas. Kohal viibis  ka väliskülaline Zvonka Pangerc Pahernik Sloveenia Täiskasvanuhariduse Instituudist (Andragoðki center Republike Slovenije), kes rääkis Sloveenia õppijate liikumisest „Õppijate võrgustik – uus väljakutse täiskasvanuhariduses.”

Päeva II poolel arutlesid kokkutulnud täiskasvanud õppijad teemadel, milline on hetkeseis, millised on võimalikud arengud ja missugused peaksid olema järgnevad tegevused. Arutelu aluseks oli Edward De Bono tervikliku mõtlemise mudel, mille kohaselt püüti esmalt vaadelda TÕFi võimalikult paljudest erinevatest külgedest, et luua kõigile võimalikult üheselt mõistetav lähtealus.

Konstateeriti, et täiskasvanud õppijate liikumine eksisteerib Eestis, kuid sellest on teadlik väga kitsas ring inimesi. Eeskujusid ja koostööpartnereid on võimalus leida teistest Euroopa riikidest, kus on samalaadsed liikumised. Üldiselt leiti, et TÕF on positiivselt motiveeriv algatus, millel on potentsiaali areneda üle-eestiliseks täiskasvanud õppijaid liitvaks ühenduseks, mis annab suurepärase võimaluse teadvustada ühiskonnale, et täiskasvanueas õppijaid on palju ja elukestev õpe ei ole mitte õõnes loosung, vaid paratamatus. TÕFi üks sõnumeid võiks olla, et täiskasvanueas õppimine on väärikas tegevus, mis annab tunnistust inimese arenemisvõimelisusest, mitte saamatusest või „luuseriks” olemisest.

Arutelude põhjal sõnastasid II TÕFil osalejad võimalikud tegevused, mis on vaja-likud TÕFi edasiseks arenguks. Lühiajalises perspektiivis peeti tähtsaks TÕFi initsiatiivgrupi regulaarseid kokkusaamisi, mille käigus sõnastatakse liikumise eesmärgid, missioon ning visioon. Tähtsaks peeti ka kujundada ja trükkida TÕFi flaiereid ja plakateid, mis kannaksid olulise info võimalikult paljudesse täiskasva-nute õppimise ja õpetamisega tegelevatesse institutsioonidesse. Samuti tuleks korraldada infoüritusi kõigis maakondades võimalikele sihtgruppidele ning teha oma TÕFi koduleht Internetis.

Pikemas  perspektiivis tuleks luua TÕFi esindusi maakondades, linnades ja valdades, niinimetatud täiskasvanud õppijate võrgustik, korjata teistes Euroopa maades toimuva samalaadse initsiatiivi kohta infot ja analüüsida seda.

ETV 2006 – 2008 a. arengukava üks prioriteete on  elukestva õppe populari-seerimine. TÕFi ettepanekuks on teha saatesari täiskasvanud õppijatest, täis-kasvanueas õppimise võimalustest, võlust ja valust.