Olla või mitte olla – kuidas teatriteemaline õpiring eestlastele mõjus

 

Õpiringide projekti NOPROS raames koostas ETKA Andras koos Itaalia partneriga õppekava õpiringile "Euroopa teater ajaloolises perspektiivis", mille esimest moodulit testiti Itaalias ning teist Eestis.

Õpiringis käsitletakse teatrit ajaloolises perspektiivis, eesmärgiga tõsta teadlikkust Euroopa kultuurilisest identiteedist alustades inimkonna ja ühiskonna suhtest. Teatri kaudu õppisid osalejad enda avamist nii emotsionaalsel, kui ka tunnetuslikul tasandil, samuti ka oma võimete ja soovide teadvustamist. Õpiringi tegevus aitab kaasa eestlaste kultuuriteadlikuse ja –pädevuse tõstmisele.

Õpiringide tegevused toimusid novembrist 2010 kuni juunini 2011 kahes erinevas grupis. Üks õpiring toimus Eesti pealinnas Tallinnas ning teine Raplas, mis asub 50 km pealinnast.

Õpiringidest võttis osa 31 inimest, kellest enamus olid naised. Tallinna õpiringis osales 3 meest, kuid Rapla õpiring koosnes 100% naistest, kes on raamatukogu- töötajad.

Õpiringide töö aluseks oli ühe teatrietenduse ühine vaatamine, mis oli hilisemate arutluste aluseks. Osalejad olid õpiringi tööga väga rahul ja uue meetodi tundma õppimine meeldis kõigile väga. Rapla õpiring käivitus koheselt ning arutelu oli väga põne ja kaasahaarav. Õpiringi käigus avaldusid paljud uued mõttesuunad, mis andsid mõtteainet ka edaspidiseks tegevuseks.

Peale esimest kohtumist oodati uusi kokku saamisis suure ärevusega. Samas tõdeti, et selline õppimise viis on juba paljudele tuttav ning alateadlikult rohkesti kasutatud. Suureks huviks osutus seejuures süstemaatiline õpiringi ülesehitus. Mitmel osalejal tekkis huvi õpiringi metoodikast ning juhendaja ülesannetest rohkem teada saada. Projekti käigus valmivad materjalid on siinjuures väga suureks abiks.

Tallinna grupp koosnes inimestest, kes polnud üksteisega enne kokku puutunud ning olid sattunud õpiringi „pool juhuslikult“. Samuti on enamus eestlaseid väga kinnised ning endasse tõmbunud, eriti kui kedagi ei tunta ning neil võtab aega, et üksteisega „soojaks“ saada. Kuna õpiringi töö nõuab vastupidist oli grupi käivitamine keerulisem. Seega ei saanud Tallinna grupp võrreldes Raplaga kohe alguses head hoogu sisse. Seda pani tähele ka juhendaja, kes sellele väga kiirelt reageeris ning tegi osalejatega „Ice Breaking“ harjutusi, mis oma lõbususe ja lihtsusega kõigile vastuvõetavad olid ning grupi sisekliimat lõdvestas. Edasine õpiringi tegevus läks tänu Ice breakingule ja õpiringi ülesehituse lihtsusele palju kergemalt. Üheskoos töötati   väga intensiivselt ning uusi kohtumisi oodati väga.

Mitu osalejat on tagantjärele maininud, et nad pole kunagi varem teatrietendusi sellise pilguga vaadanud. See on enamusele uus ja huvitav kogemus. Samuti avastati üllatusega, kui suur mõju võib olla kultuuril sh teatril eestlaste igapäevaellu. Paljud inimesed õppisid ka enda kohta väga palju. Täiesti uue pilgu läbi vaatama ennast ning laval toimuvat ning kuidas need kaks poolust on omavahel seotud.

Osaleja Triin mainis, et ta on õpiringist rääkinud nii mõnelegi oma sõbrale, kes on avaldanud soovi ka õpiringiga liituda. Siinjuures on rõõm tõdeda, et peale kolme kooskäimist otsustasid mõlemad õpiringid oma tegevust jätkata. Koos plaanitakse uusi kokusaamisi ja kultuuri teemalisi arutelusid.