Erivajadustega täiskasvanud õppija
Üldised põhimõtted
- Erivajadustega õppija on eelkõige õppija.
- Õppija on koolitaja olulisim infoallikas kohanduste vajaduse täpsustamisel.
- Pole olemas kaht samasugust juhtumit – erivajadus ja puude ulatus ei pruugi välja paista.
- Koolituse ettevalmistamine ja läbiviimine võtab tavaliselt rohkem aega.
- Füüsilise keskkonna kohandamine maksab, hoiakute muutmine on vaid tahte ja informatsiooni küsimus.
- “Sildistamine” ja vale keelekasutus võivad olla solvavad.
- Saatja on õppija assistent, mitte vastupidi.
- Koolituse kohandamine erivajadustega õppijale muudab koolitusel õppimise ladusamaks kõigile õppijatele.
Koolitusele ligipääsetavus
- Infrastruktuur
- Informatsioon
- Suhtlemine ja suhtumine
Kasulikud küsimused koolitust kavandades
- Kas koolitusruum on füüsiliselt ligipääsetav?
- Kas koolituskutse on ligipääsetav?
- Kas koolituskutsest on aru saada, et olete valmis koolitust kohandama erivajadustega õppijatele?
- Kas koolituskutse jõuab erivajadustega õppijateni?
- Kas registreerimisvormil saab õppija teada anda oma erivajadustest ja abivahenditest?
- Kuidas erivajadustega õppija(te) osalemine mõjutab grupi suurust ja koolituse tempot?
- Kuidas erivajadustega õppija(te) osalemine mõjutab koolituse metoodikat?
- Kuidas erivajadustega õppija(te) osalemine mõjutab koolituse ajakava?
- Kas ja millisel kujul on vaja saata õppijatele ja/või viipekeele tõlgile materjale ette?
Kasulikud küsimused koolituse ajal
- Kas suulist infot on vaja dubleerida kirjalikuga või vastupidi?
- Kas on vaja teisendada kirjalikke materjale lihtsamasse keelde?
- Kas koolitusel on vaja arvestada õppija(te) abivahenditega?
- Kuidas erivajadustega õppija(te) osalemine mõjutab koolituse ajakava?
Kasulikud küsimused koolituse lõpus
- Kas on vaja kohandada hindamismeetodeid?
- Kas tagasisideankeet on ligipääsetav?
- Kas tunnistus on ligipääsetav?
- Mida me õppisime erivajadustega õppija(te) kaasamisest?
Kasulikud viited
- Ekspertnõu, koolitused ja ligipääsetavad koolitusruumid: Eesti Puuetega Inimeste Koda, www.epikoda.ee
- Ligipääsetava veebi nõuded: www.epikoda.ee/avaleht/juurdepaasetavus
- Viipekeele tõlgid: Viipekeeletõlkide OÜ, www.viipekeeletolgid.ee
- Silmusvõimendi koolitusruumidesse ja kirjutustõlgid: Eesti Vaegkuuljate Liit, www.vaegkuuljad.ee
- Punktkirjas trükkimine: Eesti Pimedate Raamatukogu, https://www.rara.ee/pimedate-raamatukogu/
Allikas: Puuetega Inimeste Koda
Liikumispuudega täiskasvanud õppija koolitusel
Üldised põhimõtted
- Vajab ligipääsetavat koolitusruumi ja -hoonet.
- Vajab mugavat invatualeti kasutamise võimalust.
- Vajab rohkem liikumisruumi.
- Soovib ise ruumis kohta valida.
- Võib vajada rohkem aega käelisteks tegevusteks.
- Võib sagedamini pause vajada.
- Võib vajada saatjat.
Liikumispuudega õppija kaasamisel
- On sobilik kasutada sõnu “liikumispuudega”, “liikumistakistusega”, “ratastooli kasutaja”, “liikumisabivahendi kasutaja”, “käima” ja “jooksma”.
- Ära kasuta väljendeid “ratastooli aheldatud”, “ratastooli vangistatud”, “halvatud”, “jalutu”, “invaliid”, “haige”.
- Ära hoia vastava palveta kinni õppija abivahendist ega hakka seda liigutama.
Liikumispuudega õppija koolitusele registreerumise abiküsimused
- Kas ja millist abivahendit õppija kasutab?
- Kas ja millist abi õppija vajab?
- Kas õppija saabub saatjaga või üksi?
- Kas õppija tuleb toime treppidel?
- Mida oleks veel vaja teada?
Vaegkuuljate ja kurtide kaasamine koolitusel
Üldised põhimõtted
- Kasutab kuuldeaparaati või muud kuulmisabivahendit.
- Ei reageeri kõnetamisele.
- Kõnetamisele reageerib, aga võib vastata kummaliselt (saab küsimusest valesti aru).
- Intonatsioon on teistsugune (nasaalne, ebaühtlane, kõrge).
- Jälgib pingsalt rääkijat
- Kokkulepped enne õpet
- Õppematerjalid: videod, helifailid, kirjalik materjal
- Küsimuste kordamine
- Viipekeele või kirjutustõlk, materjalid ette saata
- Müra / visuaalne müra / kaja
- Hämarus, pime ruum
- Otsekontakti (pilkkontakti) puudumine
- Kuulmislanguse salgamine
Suheldes kuulmislangusega inimesega, nii vaegkuulja kui ka kurdiga
- Vaata talle otsa.
- Räägi aeglasemalt ja selgelt, vajadusel mitu korda.
- Hääletoon võib olla natuke kõvem, aga karjuda pole vaja.
- Kontrolli, kas kaasvestleja sai sinust aru (“Saan aru!” ei pruugi veel tähendada, et ta ka tegelikult aru sai).
- Ära pelga talle vihjata, et ta räägib liiga kõvasti (teeb ebamääraseid häälitsusi) või liiga vaikselt.
- Kuulmispuudega inimesega ei saa rääkida hämaras ruumis.
- Kirjuta oma sõnum paberile, mobiili- või arvutiekraanile.
Külliki Pode