Koolitaja juhendmaterjal “Koolitaja kompass” tegevused 2023
Koolitaja juhendmaterjal „Koolitaja kompass“2022. aasta lõpus esitles Andras oma liikmetele mõeldud koolitaja juhendmaterjali „Koolitaja kompass“.
Täiskasvanute koolitajate kutse andjana pakub Andras mitmesuguseid tegevusi koolitajate professionaalse arengu toetamiseks ja juhendmaterjal on mõeldud liikmete toetamiseks täiskasvanute koolitajate kompetentside hindamisel.Sel aastal toimusid mitmed tegevused ja arutelud, mis olid seotud materjali tutvustamisega koolitajatele, aga ka katsetamiseks praktikas.Kevadel tutvustasid Andrase juhatuse liikmed „Koolitaja kompassi“ piirkondlikes koolitajate töötubades. Lisaks tutvustas Andras materjali oma koostööpartneritele, kes tegutsevad täiskasvanuhariduse valdkonnas.Üks oluline tegevus oli koolitaja juhendmaterjali katsetamine Andrase liikmete seas. Seda tehes peeti silmas, et osalejate hulgas oleks erineva profiiliga asutused, kes täienduskoolitust pakuvad. Materjali katsetati mais ja juunis. Katsetamisel osalesid: Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasium, Leoski Tööõigusabi OÜ, Eesti Rahvakultuuri Keskus, Reeder Koolitus OÜ, Võrumaa Kutsehariduskeskus, Tallinna Tehnikakõrgkool. Lisaks oli septembris ja oktoobris kaasatud Kersti Võlu Koolituskeskus. Saadud tagaside oli positiivne.
Osalejate soovitused juhendmaterjali kasutamiseks:
– Lugeda, kaasa mõelda, reflekteerida oma tegevust koolitajana. Soovitame seda kindlasti oma koolitajatele.
– Ilma täiskasvanute koolitaja kutseta ja alustavad koolitajad võiksid tutvuda juhendmaterjaliga ja kasutada igal aastal juhendmaterjalis toodud töölehti enesehindamiseks ja -analüüsiks.
– Koolitajate juhendmaterjal on kompaktne ja ülevaatlik ning töölehed sobivad enesehindamiseks.
Mida andis teie organisatsioonile koolitaja juhendmaterjali katsetamine?
Urve Gromov, Eesti Rahvakultuuri keskus: „Vastanute tagasiside põhjal saan öelda, et juhendmaterjal sundis mõtestama oma töö etappe täiskasvanute koolitajana. Meie organisatsioonile andis materjali katsetamine tagasisidet selle kohta, milliste kompetentside arendamisele peame tähelepanu pöörama. Lähtuvalt sellest kavandame oma edaspidises töös tegevused, millest võib kasu olla nii oma töötajatele kui ka teistele meie kursustel koolitajatele. Näiteks senisest enam kaasata koolitajaid õppekava valmimise ja koolituse analüüsimise protsessi ning kasutada praktikult praktikule õpet heade kogemuste jagamiseks (näiteks õppemeetodite osas)“.
Tiina Leosk, Leoski Koolitus: „Andis kindlasti reflektsiooni võimaluse/kohustuse, et organisatsioonisiseselt struktuurid ja nõuded koolitajatele üle vaadata. Võimaldas teha muudatusi, et tulevikus oleks koolitajate kvaliteet veelgi rohkem tagatud. Andis mõtte/selguse, kuidas seda ka kõige paremini ja lihtsamalt teha. Pani mõtlema, mida me oma koolitajatelt enim ootame. Millised peaksid olema koolitajate standardid? Meie koolitusasutuse järeldus: kutsega koolitajad on juba läbinud hindamise. Kui peaks valima kutsega ja ilma kutseta täiskasvanute koolitaja vahel, on koolitusasutusel valik lihtne, valime kutsega koolitaja.“
Tiia Murulaid, Tallinna Tehnikakõrgkool: „Koolitaja juhendmaterjali katsetamise protsessis osalenud õppejõud tõid välja, et juhendmaterjal on kompaktne ning selle lugemine oli abiks täiskasvanute koolitaja kompetentside enesehindamise töölehe täitmisel.Toodi välja, et enda kui koolitaja kompetentside hindamine on oluline ningsuunab mõtestama oma tegevust koolitaja/õppejõuna.“
Andras tänab kõik partnereid ja koolitajaid, kes osalesid juhendmaterjali katsetamisel.
Saadud tagaside põhjal tehti „Koolitaja kompassi“ muudatused ja uuendatud versioon on Andrase kodulehel saadaval lähiajal.