IX täiskasvanuhariduse eelfoorum
… teemal “Täiskasvanuhariduse edendamine toetab piirkondade arengut” toimus 09. juunil 2011 Tõstamaa mõisas.
Eelfoorum tõi kokku täiskasvanuhariduse osapooli, et arutleda elukestva õppe võtmepädevuste kättesaadavuse ning täiskasvanuhariduse osa üle piirkondade arengus. Mõisakooli tutvustas direktor Toomas Mitt. Elukestva õppe võtmepädevusi ning nende tähendust inimese isiklikus aga ka laiemas ühiskondlikus plaanis avas Tartu Kutsehariduskeskuse kvaliteedijuht Eda Anton. Oma valla täiskasvanuhariduses toimuvat tutvustasid Lavassaare vallavanem Ene Täht, Tõstamaa vallavanem Toomas Rõhu, Audru vallavolikogu esimees Siim Suursild ning Kohila valla avalikkussuhete nõunik Eeva Kumberg.
Arutelu omavalitsuste võimaluste üle täiskasvanuharidust toetada juhtis Krista Habakukk Pärnumaa Ettevõtlus- ja Arenduskeskusest. Arutelu käigus esitatud mõtted ja ettepanekud:
-
Kohalike omavalitsuste tegevust täiskasvanuharidust puudutavates küsimustes iseloomustab vähene süsteemsus ja järjepidevus, sageli ei kaasata kohalikke omavalitsusi riiklike strateegiate kavandamisel.
-
Mittetulundusühingute potentsiaali võiks antud valdkonnas rohkem rakendada, KOV peaks täiskasvanuharidust puudutavate otsuste tegemise suunama volikokku, kus otsustatakse, milline on täiskasvanuhariduse osa väärtuste ahelas. Samas on sageli täheldatav ka omavalitsuste vähene huvi teema vastu.
-
Võimalikud on mitmesugused lähenemised: 1) oodata initsiatiivi tekkimist kogukonnas või 2) kaardistada KOVi juhtimisel piirkonna vajadused ning innustada ja toetada vajaduste rahuldamisel.
-
Vallavolikogu liikmetele oleks vajalik täiskasvanuharidusealane koolitus.
-
Täiskasvanuhariduse ja huvihariduse vahelt tuleks kaotada barjäärid.
-
Milline instants peaks hoidma koolist väljalangenutel silma peal, nõustama ja toetama?
Elukestva õppe kui mõtteviisi turundamisest kõneles ning arutelu juhtis sotsioloog Ivi Proos. Arutelu käigus esitatud mõtted ja ettepanekud:
-
Elukestva õppe terminoloogia tuleks ühtselt kokku leppida kaasates meediainimesi.
-
Tuleb täpselt määratleda sihtgrupp, kellele tegevus suunata.
-
Kohalikud omavalitsused peavad aitama leida ka nn „peitunud” inimesi.
-
Sõnakasutus peab olema hästi läbi mõeldud (nt õppimine kui elustiil)
-
Mõtteviis peab olema tulevikkuvaatav.
Eelfoorumit modereeris Riigikogu kultuurikomisjoni liige Priit Sibul.
Eelfoorum toimus ESF programmi “Täiskasvanuhariduse populariseerimine” raames.