Triinu Schneider, Hiiumaa
Triinu Schneider paneb inimesed ujuma nagu hülged
Triinu Schneider (47) on Hiiumaa ainuke ujumistreener, kes õpetab saare ainsas ujulas Käinas igas vanuses inimesi esmalt vett armastama ja seejärel ujuma. Olgugi, et täiskasvanuid on keerulisem õpetada kui lapsi, saavad tema trennides ujumisoskuse kätte ka need täiskasvanud, kes seni oskasid vaid ühte ujumisstiili: Vene kirvest. Triinu õppis Tartu Ülikoolis kehalise kasvatuse õpetajaks ja valis lisaerialaks ujumistreeneri kutse. „See, et treeneriks saada tahan, oli mul selge juba lasteaias,“ muigab ta. Alguses õpetas ujumistreeneri 5. taseme kutsetunnistusega Triinu treeningutele tulnud lapsi, aegamisi lisandusid lasteaiad, koolid ja täiskasvanute grupid. „Ujumisoskuse õpetamine tähendab mulle palju, see on ju üks eluks vajalikke oskusi ja eriti veel saareelanikele Hiiumaal! Tore on vaadata, kui inimestel veehirm kaob ja nad vees olemisest rõõmu tunnevad,“ kinnitab Triinu, kes teeb koolitusi ka koostöös Hiiumaa Ametikooli ja teiste organisatsioonidega. Nii on tema käe all õppinud ujumist kalurid, väikesadama spetsialistid ja paljud teised.
Triinu aasta koolitaja konkursile esitanud Anneli Valk teab, et Triinu paneb ujuma ka inimese, kes kardab vett, ja teeb temast hülge. „Ta on väga hea treener ja koolitaja! Triinu õpimeetodid on toetavad ja julgustavad, ta paneb iga inimese armastama vett ja ujumist. Kui õppijal tekib tõrge või ta ei oska, siis Triinu motiveerib ja näitab õige suuna jälle kätte. Kuid ta ei tee hinnaalandust, see tähendab, et kui on juba piisavalt oskusi, peavad kõik õppijad ühtmoodi läbima teatud distantsid ja harjutused,“ selgitab Anneli.
Kärdla politseijaoskonna juht Moonika Raudsepp meenutab, et jaoskonna merepäästeüksuse meeskond käis Triinu käe all 12-nädalasel kursusel, et parandada oskusi ja kiirust 500 meetri ujumises, mis on merepäästjate töös oluline. „Triinu oskab õpetada ujudes korrektselt hingama, lihvib tehnikat ja suudab motiveerida ennast arendama nii, et viimastel ujumiskatsetel oli enamik 12. nädala lõpuks parandanud enda 500 m läbimisaega paari minuti võrra,“ toob Moonika näite. Ta leiab, et hea koolitaja on inimene, kelle koolitustele tahetakse minna, ja kui koolituste maht otsa saab, siis nuputavad, kuidas sellele koolitusele uuesti saaks. „Just sellise tunde suudab luua Triinu enda ujumistreeningutega Hiiumaa inimestes,“ kinnitab Moonika.
Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Ujumine vajab, eriti algusfaasis, vähemalt paar kord nädalas harjutamist. Muidu ei talleta keha ja aju liigutusi ja uusi oskusi. Paraku on täiskasvanutel aja leidmisega keeruline. Ütlen neile, et alati on põnev midagi uut õppida ja end proovile panna. Rõhutan ka seda, et kui oskad ujuda, siis on julgem ka laste ja lastelastega basseinis või mere ääres aega veeta.
Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
On olukordi, kus pean inimestele väga erineva nurga alt mingeid nippe õpetama. See on endalegi põnev ülesanne, et kuidas ma talle selle küll selgeks teen?!
Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Siis, kui õpetatav on enda tulemuste ja arenguga rahul.
Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.
Mõtlemine, ajaga kaasas käimine, suhtlemine ja muidugi ujumine!! Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku? Enesearendamine oma valdkonnas, uudishimu ja uuendusmeelsus.
Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma