Toimusid TÕNi aktiivi teabepäev-koolitused

6.-16. aprillini toimusid Tartus, Tallinnas, Narvas, Kuressaares ja Paides üle-eestilise täiskasvanud õppija nädala võrgustiku aktiivi teabepäev-koolitused, milles kokku osales 271 inimest. Lähtuvalt XIII TÕNi teemast, „Õppimine seob põlvkondi”, viis koolitaja Enno Selirand läbi mõtteltalgud, kus osalised said kavandada tegevusi, mida on võimalik TÕNi ajal maakondades ellu viia.

Ettepanekud tegevusteks täiskasvanud õppija nädala ajal:

   Koolitaja Enno Selirand 

  • Perepäevad - spordipäevad (kaasates omavalitsuse spetsialiste); matkaradadel käimine ja looduskoolitused (kaasates RMKd); põlvkondade lugemiselamused; tähtpäevade traditsioonid, rahvakommete tutvustamine; peretraditsioonide tutvustamine; talgud; piknikud; esivanemate austamine; kalmistukultuur; rahva-mängud, seltskonnatantsud; fotokonkurss; simmanid
  • Lauamängude mängimine; ristsõnade lahendamine (nt koostöös Mänguasja- muuseumiga ja lasteaedadega)
  • Töötoad – nt „Kelle vanaema googeldab kõige paremini”; lapselapsed valmis- tavad vanaema retseptiraamatust toite; rahvusvaheline ja eesti köök; erinevad põlvkonnad õppija rollis; käsitööoskuste edasi andmine; pilliõpe; tantsutunnid; rahvalaul ja -tants; leiva ja õlle tegemine; etikett; meestetööd (luudade ja sauna- vihtade valmistamine); postkaartide valmistamine, kirjutamine ja saatmine; koorilaul; teater; aiandus; rahvameditsiin; lemmikloomade pidamine; kodundus; säästlik majandamine kodus; taaskasutus; põlvkondade ühised hobid; ohutus ja esmaabi; graffiti, lilleseade
  • Näitused - vanad koolitarbed; erinevate ajastute muusika; mood; film; raamat
  • Kohtumised  - lugude jutustamine; minu õpi- või töölugu; mälestused; vana- emad-vanaisad lasteaedadesse muinasjutte rääkima; lapsed pensionäride päeva- keskustesse esinema ja meisterdama; õpikohvik, -klubi; ümarlaud, kus osalevad erinevate põlvkondade esindajad; sõltlaste toetamine ja kaasamine (alkohol ja narkootikumid), teematilised õhtud (retro); elukogemuste jagamine pealkirja all „Õpi teiste vigadest”; noored sülearvutitega vanadekodudesse interneti jms õpetust andma; ühine „vidusepidamine” (mandrikeeles: videviku pidamine)

     

     

              

     

  • Sugupuu uurimine – sugulaste kokkusaamised ja kokkutulekud (kaasates genealoogide seltsi spetsialiste); vanade dokumentide ja fotode korrastamine ja mälestuste kirjapanek; külapärimuse talletamine
  • Arvuti- ja kaasaegse tehnoloogia õpe noortelt vanadele „Muna õpetab kana” – arvuti, mobiiltelefoni, kaamera, pangaautomaadi, e-posti, skype’i kasutamine, blogimine, MSN, ID kaart, CV koostamine
  • Koos reisimine – nt maaeluga tutvumiseks
  • Loengud – tervislik toitumine, endaga toimetulek ja suhtlemisoskused
  • Lugemispäevad, -nädalad
  • Nõustamine – juristi konsultatsioon
  • Kuidas käsitööd turustada – noored õpetavad vanu
  • Ühiskülastused – teatrisse, muuseumisse
  • Vabatahtlikud tegevused tööharjumise kasvatamiseks – lume koristus, puude ladumine
  • Mälumäng (küsimused erinevatele põlvkondadele, võistkonnas erinevad vanused)
  • Laadad, oksjonid
  • Vanavanemate „laenutus” – neile lastele, kellel vanavanemaid pole või elatakse üksteisest kaugel
  • Põlvkondade teema kajastamine telesaates „Tagatargemad” ja raadiosaates „Huvitaja”; ettepanek telesaateks „Sada küsimust teineteisele” (st erinevate põlvkondade esindajatele)
  • Töötute klubi – tööotsimise kogemuste jagamine (noored emad, pensionärid, noored spetsialistid jne)
  • Eesti keele õpe noortelt vanadele (vene kogukonnas)
  • Lahtiste uste päevad koolides ja avatud töötoad, et vanemad ja vanavanemad saaksid külastada; „Koos tagasi kooli!” – nt ühised arvutitunnid
  • Kultuurivahetus – eesti ja vene kommetete vastastikune tutvustamine
  • Uuringu läbiviimine koolitusvajaduse väljaselgitamiseks
  • Intervjuud – noored küsitlevad vanu ja vastupidi
  • Kohalike käsitöömeistrite kaardistamine
  • Küla või kodukoha kroonika kirjutamine
  • Vaidlus- ja väitlusklubid erinevate põlvkondade esindajatega
  • Ühised näitemängud
   

Koostööpartnerid: raamatukogud, muuseumid, kirikud, omavalitsused, MTÜd, koolid, laste-aiad, seltsid, külavanemad, pensionäride ühendused, noorteühendused, huvialaringid, päevakodud, hooldekeskused, RMK, Eestimaa Looduse Fond, rahvamaja, koolituskeskused, ülikoolid, haridusametid, maavalitsuste haridus- ja kultuuriosakonnad, Töötukassa, kohalikud ettevõtted, tudengid, õppejõud.
Reklaam: kohalik leht (vallaleht), maakonna- leht, koolid, seltsid, kodulehed, posterid, kuulutused, kohalik raadio, „suust-suhu” info.

Milleks me seda teeme?
Mõttetalgutel osalejad olid seisukohal, et eelpool nimetatud tegevustega annaks täiskasvanud õppija nädal märkimisväärse panuse põlvkondade paremaks koos- tööks, peretraditsioonide väärtustamiseks  ja pereväärtuste prioriteediks sead- miseks.

Tegevuste planeerimine, korraldamine ja neil osalemine paneb inimesi senisest enam mõtlema vastastikuste oskuste väärtustamisele ja eelarvamuste kummu- tamisele põlvkondadevahelistes suhetes, aitab taastada ja hoida ajaloolist mälu ning luua vastastikust usaldust ja austust.

Rutta aeglaselt, leia aega enda ja teiste jaoks.  

Vaata aktiivi koolituse pilte SIIN