Tarmo Rajang, Hiiumaa

 

Tarmo Rajang hoolitseb kalurite järelkasvu eest


                                                                      

Tarmo Rajang on kutseline kalur, kes on aastaid jaganud oma teadmisi ja kogemusi ka teistele kalandushuvistele. Tema koolituste tulemusel saab igal aastal umbes 50–60 kalurit edukalt tehtud kutseeksami ning kalurite ja väikesadamate juhtide kursusel õppijad omandavad parimaid teadmisi valdkonna uuendustest.

Tarmo meenutab, et tema täiskasvanute koolitajaks saamisele eelnes töötamine tolleaegses Suuremõisa Tehnikumis (praegune Hiiumaa Ametikool) kutseõpetajana kalanduse valdkonnas. „Kui 2016. aastal tekkis kalurite kutseeksamiks ettevalmistava koolituse ja kutseeksami korraldajatel vajadus inimese järele, kes selle töö eelkäijatelt üle võtaks, tehti mulle ettepanek see enda peale võtta. Mõtlesin pisut, olin lõpuks nõus ja nii see algas. Algul siiski veel koostöös teiste lektoritega, nüüdseks aga iseseisva koolitajana.
“Koolitajaks olemine tähendab Tarmo jaoks vastutust edasiantavate teadmiste-oskuste ajakohasuse eest ning pidevat juurde- ja ümberõppimist. „Seda nii erialaselt kalanduse valdkonnas kui ka koolitajana, et käia kaasas üha kiirenevate muutustega. Püüan olla õppijatele koolituse kestel abiks ja toetada neid nii, et nad oleksid koolituse lõppedes selle väljundid saavutanud,“ sedastab Tarmo.
Kärdla politseijaoskonna juht Moonika Raudsepp kiidab, et Tarmo on sihikindel koolitaja, kelle loengud on huvitavad, praktilised ja kasulikud. „Tarmo on aastate jooksul andnud suure panuse kutseliste kalurite õpetamisse. Valdkonda reguleerivad mitmed direktiivid ja seadused, mistõttu valdkonna info ja teadmised aja jooksul muutuvad. Kõik need teadmised suudab Tarmo oma õppijatele lihtsalt ja loogiliselt selgeks teha,“ lisab Moonika.

Küsimustele vastab Tarmo Rajang.
Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Inimesed on erinevad, seega ei ole olemas ühte kindlat ja kõigile sobivat võtet või viisi, et õppijaid nende eesmärkide saavutamisel toetada. Loomulikult sõltub see väga palju õppija eesmärgipüstitusest.
On väga suur vahe, kas tullakse koolitusele enda tõsisest huvist ja soovitakse pakutavat omandada eesmärgiga seda ka oma tegevuses rakendada, või siis lihtsalt tunnistuse ja vormilise „linnuke kirjas“ pärast.
Sellest olenemata mõistan mina koolitajana oma rolli ja eesmärki õppijate toetamisel nii, et õpitav oleks selgesti ja arusaadavalt lahti räägitud-kirjutatud, vajadusel pikemalt selgitatud ja üheselt mõistetav. Tänapäeval on koolitajatel selleks kasutada head, hõlpsasti muudetavad ja täiendatavad vahendid (e-õppe keskkonnad õppijate iseseisvaks tööks ja juhendatud õppimiseks jne). Kuivõrd minu koolitustel osalejad on väga erineva vanuse ja õppimiskogemusega, siis on vahel vaja neid lihtsalt julgustada uuesti õppima ja proovima nende jaoks uusi asju, sidudes õppimist igapäevases tegevuses ettetulevate olukordade lahendamisega.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
See tingib pideva valmisoleku kaasa minna päris sagedaste muudatuste ja uuendustega, mis tulenevad ühelt poolt muutustest eriala praktikas ja teiselt poolt väljakutsetest nende edasiandmisel õppijatele. Viimase näiteks toon hiljutise kõigile kaluritele kohustusliku ülemineku üldisele elektroonilisele kalapüügiandmete esitamisele. Kõigepealt pidin selle tegema selgeks iseendale (see oskus on möödapääsmatult vajalik minu kutsetöös kalurina) ja siis koolitajana mõtlema ka sellele, kuidas seda teadmist-oskust õpetada seenioridest kaluritele, kelle esimene kokkupuude arvuti või nutiseadmega võib-olla ongi koolitusel. See ei olnud lihtne minu jaoks, kes ma arvuti- ja nutiasjanduses olen vaid tavakasutaja. Siiski, sarnastes olukordades on mul varemgi olnud palju abi ja tuge meie ametikooli meeskonna haridustehnoloogidest ning usun siiralt, et koostöös oleme vähemalt rahuldavalt hakkama saanud.
Veel – ka õppijatelt on õppida! Kümnete auditooriumis viibivate täiskasvanud õppijate kogemuse hulgas leidub alati midagi sellist, mis on minu kui koolitaja jaoks täiesti uus ja huvitav ning sellisena teadmist, meeldejätmist ja edasiandmist väärt!

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Kindlasti siis, kui kutseeksamile eelnenud koolitusel osalejad on sooritanud edukalt kutseeksami. Ja ka siis, kui mõni neist pöördub hiljemgi erialase nõuande saamiseks või mõne asjaolu täpsustamiseks minu kui koolitaja poole, kelle teadmisi, arvamust või nõuannet usaldatakse. Ja muidugi vahetult koolituse käigus, kui leidub mõni ootamatu ja tore seos või näide, ning sageli hoopis koolitatavate kogemustest! 

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa? 
Digioskused, digioskused, digioskused!

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma