Rõuge külaülikool, Võrumaa

 

Külaülikool omadelt omadele


                                                

Tänavune suvi oli järjekorras juba kolmas, kui Rõuge kandi rahvas kogunes teisipäeva õhtuti mõne omakandiinimese taluõuele loengut kuulama. Lektorid on olnud samuti kohalikud, kel ühest või teisest valdkonnast põhjalikud teadmised. Praeguseks peetud 26 loengut on kindel märk järjepidevuse tekkest.  Rõuge külaülikooli idee sündis 2021. aastal Britt Vahteril, kel koroona-aastatel tekkis tunne, et kogukond kaugeneb ja polegi justkui kedagi, kellega suhelda. Samal ajal kolis maale palju uusi elanikke, kes koroona ajal proovisid kaugtööd tehes maaelu ja keda keegi ei tundnud. Britt Vahter: „Formaati, mis võimaldaks kokku tulla, saada omavahel paremini tuttavaks uues haldusreformi järgses vallas ja samas üksteiselt õppida ja ehk ka midagi uut luua, ei olnud. Oluline oli ka koroonaga arvestamine – siseruume pigem välditi. Hõikasin Facebookis välja mõtte, kas avatud talude laadne omadelt omadele loenguformaat võiks toimida. Reaktsioon oli väga positiivne ja sellest tekkis idee teha 2021. aasta suveks suvine loengusari. Praegu toimib see juba kolmandat aastat.“
Britt Vahter nendib, et külaülikooli korraldamiseks ei ole vaja raha. „Vaja on eestvedamist ja oskust üritusi turundada, samuti inimesi, kes on huvitatud oma tegemiste, oskuste ja teadmiste tutvustamisest, ning kogukonna toetust ja huvi loengutel käia.“
Huviliste puuduse üle kurta ei saa – tavaliselt on loengutes 20–30 osalejat, neist ligi kolmandik püsikuulajad. Teemavalik on olnud lai: suitsusauna pärimusest ja Rõuge ajaloo põnevatest faktidest kuni side ajaloo ning jahipidamiseni.

Millised on eredamad muljed või heureka-hetked, mida loengutel kogesite?
Britt Vahter: Heureka-hetked on need, kui tunned, kui ägedad ja targad inimesed elavad sinu kogukonnas. Seda nii loengupidajate kui ka osalejate puhul, kellega tutvud ja arutled teemade üle. Olen osalenud enamikul loengutel. Vahvad on olnud loengud, kus lahendatakse koostöös mingeid ülesandeid. Näiteks sai kuue legoklotsiga töötades selgeks, kui erinevalt inimesed ühte ja sama töökäsku võivad tõlgendada. Kõik teevad vastavalt juhendile õigesti, aga igaüks erinevalt. See situatsioon oli mänguline, aga päriselus tuleb sageli ette info mittemõistmist, mis põhjustab konflikte ja segadust. Kui tahad olla kindel, kas teised mõistavad su sõnu, siis palu kindlasti infot peegeldada.

Milline on Rõuge külaülikooli mõju ja kasu kogukonnale?
Tunneme paremini inimesi, kes elavad meie kogukonnas. Kindlasti sotsiaalse kapitali ja sidususe kasvatamine – saame tuttavaks ja teame, millega keegi tegeleb, mis on tema tugevused, saame seda infot kasutada oma tulevastes tegevustes. Kogukonnaliikmete võimestamine – lektoritena astuvad ette inimesed, kes siiani pole loengupidajana kogemust saanud. Positiivne tagasiside julgustab ka tulevikus proovima loengupidamist või osalemist teistes kogukondlikes algatustes. Ühtlasi pakuvad loengud teadmisi teemadel, mis meie piirkonnas ei ole formaalhariduse või vabahariduse vähesuse tõttu muidu kättesaadavad.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma