Õpiraskustega õpilane klassis: õppetegevuse toetamine digitehnoloogia abil, Valgamaa
Digimaailm haridusliku erivajadusega laste teenistuses
Eestis on aina rohkem õpilasi, kes vajavad tavapärasest rohkem õpetajate tähelepanu ja teistsugust lähenemist, et õppimisega edukalt hakkama saada. Valga Jaanikese Kooli personal tellis 2021. aastal Haridus- ja Noorteametilt seitse nädalat kestnud sisekoolituse „Õpiraskustega õppija õppetegevuse toetamine IKT abil“. Valga Jaanikese Kooli direktor Jaanika Käst selgitab, et koolitus valiti teema aktuaalsuse tõttu Jaanikese koolis. Koolituskavas oli asjatundlikult seotud haridusliku erivajadusega (HEV) õppija vajadused ning info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) võimalused HEV-õppijate toetamiseks. Jaanika Käst kinnitab, et osalejad said teadmisi ja oskusi, kuidas kohandada ja koostada õpilase võimetest lähtudes erinevat õppematerjali. Käst: „Tutvusime haridusliku erivajadusega lastele sobivate elektrooniliste materjalide ja keskkondadega, õppisime eri tüüpi õppetekstide ja -ülesannete kohandamist ja koostamist. Nüüd kasutame teadmisi oma igapäevatöös. Igal õpetajal on oma lemmik-keskkonnad, mida aktiivselt kasutatakse. Kuna meie kooli klassides õpivad väga erineva tasemega õppijad, on eri keskkonnad abiks individuaalse töö organiseerimisel ja õpimotivatsiooni suurendamisel.“
Millised on IKT kasutamise eesmärgid Valga Jaanikese koolis?
Jaanika Käst: Digimaailmas asjalikult tegutsemise õpetamine, sest enamasti oskavad õpilased ilma õpetamata vaid mänge mängida ja Youtube’is surfata. Digimaailm on aga võrratult laiem. Digitaalne õppematerjal on mõeldud kasutamiseks integreeritult mõne muu materjali (õppematerjal paberil või tahvlil) või meetodiga (õuesõpe, praktiline tegevus jm) ning eeldab tihedat koostööd õpetajaga. Digimaterjaliga iseseisvalt töötamisega enamik õpilasi hakkama ei saa, kindlasti pole digimaterjal mõeldud asendama õpetajat, paberit ja pliiatsit.
Milline oli koolituse kasu inimestele ja kogukonnale laiemalt?
Jaanika Käst: 13. aprillil 2022 avanes meie kooli õpetajatel võimalus tutvustada koolituselt saadud teadmisi ja koolis kasutatud praktilisi võtteid Haridus- ja Noorteameti veebiseminaril „Distantsilt targemaks“. Huvi teema vastu oli suur, veebiseminari jälgis 66 inimest. Kuigi niisugune esinemiskogemus oli meie õpetajatele esmakordne, said nad ladusalt hakkama ja seminari lõpus oli vestluste aknas esinejatele palju tänusõnu. Samuti on kolleegid tavakoolidest nõu küsinud ja kogemusi oleme jaganud ka oma kooli uutele töötajatele.