Tõnis Anton, Võrumaa

 

Õpetaja, kes otsis vastust küsimusele, kuidas tekitada õpihuvi


                                                                              

Võru Kesklinna Koolis õpetajaametit pidav Tõnis Anton (52) läks ise uuesti õppima, et tulla välja mugavustsoonist ja leida viis, kuidas tekitada lastes taas huvi õppimise vastu.
„Olles töötanud õpetajana paarkümmend aastat, võid arvata, et tead õppimisest ja õpetamisest üsna palju või peaaegu kõike,“ jutustab Tõnis. „Kahekümne aastaga on võimalik päris mõnusalt oma asjad sedavõrd töökindlalt käima panna ja mentaalne mugavusmull nii hubaseks sisustada, et ükski vägi ei suuda seda katki torgata,“ arutleb ta. Õppima minnes liigub inimene aga hoopis teises keskkonnas ning kinnistunud mõttemustritele oponeerib teistsugune ja uus vaatenurk – alguses tekitab see ebamugavust, kuid ajapikku saab uus lähenemine omaseks ja oma tõekspidamistes tuleb teha suur inventuur.
Tõnis läks uut hingamist otsima Tartu Ülikooli haridusinnovatsiooni magistriõppesse. Ta selgitab oma valikut. „Igal lapsel on alguses loomulik huvi ümbritseva maailma vastu ja õpihimu – see on looduse poolt kaasa antud. Aga siis läheb ta kooli ja seal kästakse õppida õppeaineid, mis ei seostu eluliste olukordadega ja ei kõneta teda. Tagatipuks pannakse talle hindeid ja antakse hinnanguid, mis teda ei motiveeri. Nii juhtub, et kolmanda klassi lõpuks on õpihuvi ja õppimisega lõpp. Edasi teeb õpilane kõik vaid enam-vähem normaalsete hinnete saamise nimel. Hinde pärast õppimine on aga kõige mõttetum asi,“ usub Tõnis. „Ma leian, et selle muutmisel nimel tasub pingutada,“ lisab Tõnis, kellele tänavu suvel ulatati magistridiplom. Tõnist tundvad inimesed ütlevad, et tema uued innovaatilised õpimeetodid on füüsikatunnid muutnud õpilaste jaoks paeluvaks ja atraktiivseks.

Mida õppimine teie elus muutis?
Õpetajana olen mõistnud, et õpe ei saa olla õpetajast lähtuv ega ainekeskne, vaid peab olema võimalikult õppijast lähtuv. Õpetaja suurim väljakutse on tekitada õppijas õpimotivatsiooni ja seda hoida. See tähendab, et õppija peab olema kaasatud oma õpieesmärkide seadmisse, õppemeetod ja viis peavad arvestama õppija individuaalsust ning õppimise tagasisidestamine ehk hindamine peab olema samuti õppijast lähtuv ja tema edasist õpiteed toetav. Selle saavutamise nimel tasub pingutada.

Kas olete tänu õpingutele leidnud uue karjäärisuuna või hobi?
Olen saanud oma praeguses töökohas kooli arendamisele õla alla panna ja tunnen selle üle siirast heameelt.

Loo autor: Tanel Raig