Marek Mekk, Valgamaa

 

Marek Mekk väärtustab kogemuste jagamist


                                              

Marek Mekk (50) koolitab noorsootöötajaid. Ta nimetab end kogemuskoolitajaks, kes räägib koolitustel lugusid oma seostest koolitusteemaga ja püüab teha nii, et ka koolitusel osalejad püüaksid teemaga samastuda oma kogemuste kaudu. MTÜ-s Eesti Avatud Noortekeskuste Ühendus ja veel mitme organisatsiooni juures nii Valgamaal kui ka mujal koolitav Marek kirjeldab, et kasvas koolitajaks järk-järgult. Ta oli koolis õpetaja ja tegi esimesi samme noorsootöös. Järsku hakati temalt paluma ühel või teisel teemal esinemisi. „Alguses olin suhteliselt tagasihoidlik end koolitusturul pakkuma, aga mida rohkem ise koolitusi olin läbinud, seda enam tundsin, et mul on teadmisi ja kogemusi, mida võiksin edasi anda. Kindla otsuse koolitajaks hakata tegin siis, kui olin läbinud mitmeid koolitusi, kus tundsin, et minu teadmised, oskused ja hoiakud on sel teemal tugevamad kui koolitajal,“ muigab Marek, lisades, et on tagantjärele mõelnud, kust ta võttis julguse, et nii arvata. „Nüüd, aastakümneid hiljem, mõtlen, et kui rumal ma siis ikka olin,“ nendib Marek. Nüüdseks on temast saanud ka üle-eestiline noorsootöö valdkonna coach ja ta kuulub kutsekomisjonidesse, kes hindavad noorsootöötajate kompetentsi. Loomulikult on ka Marekil noorsootöötaja 6. ja 7. taseme kutsetunnistus.
Mareki koolitustel osalevad nii noorsootöötajad, treenerid, laagrikasvatajad, õpetajad, kultuurispetsialistid kui ka vabaühenduste töötajad. Mareki kolleeg Kadi Laaneots avatud noortekeskuste ühendusest sõnab, et Mareki koolituste tulemust näitab kindlasti asjaolu, et noorsootöötajate osakutse saajate protsent on kõrge. „Marek saavutab osalejatega kiirelt kontakti, ta on avatud ja aus, väärtustab head huumorit ning muudab oma koolitused näidete varal eluliseks. See kõnetab nii noori kui ka noortega tegelejaid igas eas. Ta on olnud müüdimurdja ka selles osas, et veebikoolitused on igavad ja üksluised. Ei, need saavad olla ja ka on väga põnevad ja kaasahaaravad,“ kirjeldab Kadi. Ta lisab, et õppija toetamine, õppe mõtestatus, paindlikkus ja eesmärgipärane tegevus on kindlasti sõnad, mis iseloomustavad Marekit koolitajana.

Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Tihti juhtub nii, et inimene on sattunud koolitusele nn altruismist, et oma tööandjale või kellelegi teisele head meelt teha. Siis võib tellija poolt enne koolitust antud eesmärk ja fookus muutuda. Mulle on oluline, et inimene väärtustab oma aega ja saab aru, miks ta on ühel või teisel koolitusel. Ka siis, kui osaletakse ainult nn linnukese pärast. Seetõttu vaatan koos koolitujatega tihti eesmärgid üle ka koolituse alguses. Samuti on mulle oluline, et koolitus oleks koolitujale lihtsas keeles, püüan vältida  kantseliiti ja kui vähegi võimalik, siis püüan teha koolituse võimalikult kaasavalt.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Olen arvamusel, et õpetamine õpetab inimest kõige rohkem. See tekitab pideva õppimise ja enesearengu vajaduse ning ei lase loorberitele puhkama jääda. Kui olin aastaid tagasi koolis tööl, siis ehitasin tunnid nii üles, et õpilased võimalikult palju oskaksid ise küsida. Olen veendunud, et need, kes oskavad küsida, õpivad kordades rohkem kui need, kes ainult oskavad vastata. Siit ka minu koolituste moto „ Miks ma mida teen?“. Kindlasti õpetab mind ka inimeste lugude kuulamine, sest igast loost on midagi õppida.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Aastate jooksul on eestlased rohkem avanenud ning oskavad anda tagasisidet ja südamest tänada. See ongi mulle kõige suurem tänu. Just sisuline tagasiside on see, mis peale koolitust väsimuse peast pühib ja täidab sind õnnetundega.

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.
Kiire kohanemine, paindlikkus, seoste nägemise/tunnetamise oskus ning selle praktiseerimine.

Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku?
Inimesed tunnetavad, et õppida on vajalik ja tore, mitte ei ole nii, et õpi või upu. Inimesed tahavad ja oskavad planeerida ning kujundada oma elukaart elukestvas õppes.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma