Marika Kaasik, Tartumaa

 

Marika Kaasik usub, et koolitaja peab olema õppimise saadik


                                 

Marika Kaasik sattus täiskasvanute õpetamise juurde juhuslikult üsna noorena. See on pannud ta mõtlema, kas elus üldse on juhuseid? „Mõistmine, milline privileeg on olla inimeste õppimise toetaja, tuli tasapisi,“ möönab Marika ja lisab, et tänapäeval peaks koolitaja olema õppimise saadik, kes pole ainult uue info edastaja või uute oskuste kujundaja, vaid püüab oma mõjuvälja sattunud inimesi nakatada õppimise „pisikuga“.

Marika on oma tööelu pühendanud täiskasvanute õpetamisele ja selle õppevormi propageerimisele. Tartu Täiskasvanute Gümnaasiumis on ta õpetanud ajalugu ja ühiskonnaõpetust, olnud 19 aastat õppealajuhataja ja alates aastast 2016 direktor. Lisaks sellele on Marika aastaid olnud ka ETKA Andras juhatuse liige ja hindaja kutsekomisjonis. Ühtlasi koolitab Marika juba üle kümne aasta Leoski koolituskeskuses täiskasvanute koolitajaid.
Koolitaja koolitusel õppijad seavad Marikat endale alati suureks eeskujuks. Mõned väljavõtted koolituste tagasisidest: „Marika on eeskuju kõigile koolitajatele, sooviksin väga saada sellise karismaga koolitajaks!“, „Marika, tema on parimatest parim koolitaja!“
Marika kolleegid Eda Anton, Reet Jakobson ja Tiina Leosk kinnitavad, et Marika on täiskasvanute õppimise propageerimise eestkõneleja, samuti tulihingeline täiskasvanute gümnaasiumide kui õppevormi eest võitleja.

Küsimustele vastab Marika Kaasik.
Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Täiskasvanud inimene vaatab maailma alati läbi oma kogemuste prisma. Kuna meie kogemused on erinevad, on ka see, kuidas me maailma näeme, paratamatult erinev. Olen aastate jooksul mõistnud, et inimesele on vaja esmalt aega ja ruumi oma kogemuse teadvustamiseks ja seejärel eesmärkide sõnastamiseks. Koolitaja saab olla sealjuures kaasteeline, püstitades küsimusi ja andes vajalikud tööriistad vastuste leidmiseks.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Ilmselt hoiab koolitamine paremini kui ükski teine tegevus maailma muutumisega ühes rütmis. Protsessis osalejad peegeldavad meie ümber toimuvat hämmastava sünkroonsusega – olgu see tehnika areng, inimsuhete muutumine, mure ümbritseva keskkonna pärast või midagi muud. Koolitajana õpid märkama ja paindlikult reageerima, otsima ja leidma lahendusi.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Koolitaja või õpetaja töö on tõenäoliselt üks maailma parimaid ameteid. Iga kord, kui näed, et õppija on valmis oma mugavustsoonist välja astuma. Iga kord, kui pikalt vaikinud tagasihoidlik õppija avab suu ja on valmis jagama oma mõtteid teistega. Iga kord, kui sa näed eneseületusest sündinud rõõmu ja enesekindluse kasvu. See kogemus on iga kord erakordne ja sunnib andma endast parima, et ka järgmised õppijad saaksid sellest rõõmust osa.

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa?
See võiks olla pikk loetelu, sest maailm muutub raskesti talutava kiirusega ja tundub, et koos sellega ka toimetulekuks vajalikud oskused. Aga just selles muutuste kiiruses on minu arvates hädavajalik oskus juhtida iseennast, oskus suhestuda teiste inimestega ning valmisolek ja oskus õppida ja ümber õppida.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma