Leina Kreek, Jõgevamaa

 

Leina Kreek: tunne, et teen õiget asja, motiveerib ise õppima ja teisi õpetama


                           

Käsitöö tegemine on Eestis endiselt au sees ja meistrid, kes käsitööoskusi teistelegi edasi annavad, vägagi hinnatud. Leina Kreek (54) on üks neist meistritest, kes koolitab Jõgevamaal käsitööhuvilisi. Leina on koolitajaks kasvanud käsitöökoja Kuldne Õlg koolitustel ja õpitubades – nii ise õppides kui ka õpetades. Esialgu juhendas ta lapsi, kuid gruppides oli ka täiskasvanuid. „Ühel päeval tehti mulle ettepanek end täiendama asuda ja taotleda täiskasvanute koolitaja 5. taseme kutset.  See oli põnev ülesanne, mis päädis minu jaoks positiivse tulemusega,“ rõõmustab Leina.
Kolleeg Alice Hansing käsitöökojast Kuldne Õlg leiab, et Leina on mitmekülgne, sõbralik ja uuendusi prooviv koolitaja. „Ta hoiab oma õpitubade ja koolitustega pärimuslikke oskusi ja teadmisi ning arendab ja uuendab nii töövõtteid kui ka materjalide kasutamist,“ tunnustab Alice Leina töid-tegemisi. Leina koolitab käsitöökojas Kuldne Õlg, Raja vabaajakeskuses, Kääpa rahvamajas ja mitmetes teistes paikades, kus käsitööd ja pärimust au sees hoitakse. Seejuures ei piirdu Leina vaid käsitöö õpetamisega, vaid on teinud ka digi- ja meeskonnatöökoolitusi.
Leina kinnitab, et koolitamine annab talle tunde, et teeb õiget asja. „See motiveerib ise õppima ja õpetama, samuti on tore koostöö teistega. Koolitamine ja ise õppimine on elukestev õpe ka minu jaoks,“ sõnab Leina. 

 Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Koolituste ettevalmistamisel arvestan kõigi osapoolte soovidega ja austan õppija soove. Pean end täiskasvanud koolitatava partneriks, olles saavutanud tema usalduse. Usaldusel baseerub koostöö ja koostöö kaudu on võimalik igat õppijat kaasata. Täiskasvanud õppija õpib ja kinnistab teadmisi dialoogi kaudu koolitajaga. Koolitajana loon õppijasõbralikud tingimused, vajadusel viin sisse õppija eripäradest ja vanusest lähtuvad muutused. Kõigil on võrdväärsed õigused õppida ja olla õpetatavad. Õppija eesmärkide saavutamisele aitab kaasa koolitaja tolerantsus, sallivus ja empaatiavõime. Saavutatud eesmärgi täitmise tunnustamine motiveerib õppijat järgmisel korral osalema koolitustel ning õpitud oskusi ja teadmisi edasi andma. 

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Iga uus koolitustellimus paneb mind kogu protsessi uuesti läbi tegema. Minu kui koolitaja arenguks on vajalik tagasiside õppijatelt. Inimene õpib kogu elu ja nii õpin ka mina õpetamise kaudu.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Esiteks tunne, et teen õiget asja ja minu ümber on positiivsed ja õppimisest huvitatud inimesed. Teiseks – kui minu teadmised ja oskused antakse edasi järgmistele õppijatele. Kolmandaks – positiivne tagasiside ja minu soovitamine teistele.Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.Suhtlusoskus, meeskonnatööoskus, juhtimisoskus.

Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku?
Elukestva õppe populariseerimine, teavitus, kaasamine. 

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma