Kristina Such, Järvamaa

 

Kristina Such: minu jaoks on oluline toetava õpiruumi loomine


                                  

Paide Kunstikoolis õppekoordinaatori ametit pidav Kristina Such leiab, et see töö pakub talle võimalust luua õppijatele mõnus ning loovust ja andekust arendav õpiruum, kus õppija tunneb, et ta on oodatud, teda austatakse ja tema soovidega arvestatakse. Kristinal on mitmekesine kogemus täiskasvanute koolitamisel. Ta on korraldanud motivatsioonikohvikuid ja teeb Paide kunstikoolis alushariduse pedagoogidele koolitust „Lapse andekuse ja loovuse toetamine“. Kristina kinnitab, et täiskasvanud õppijatelt on palju õppida. „Tohutu kogemuste ja teadmiste pagas, mis nendega koos klassiruumi tuleb, annab mullegi uusi teadmisi. Samuti võimaluse näha maailma kellegi teise pilguga, saada uusi vaatenurki.“ 

Kuidas olete koolitajaks saanud ja mida see Teie jaoks tähendab?
Koolitamine tuli minu juurde iseenesest. 2017. aastal sain nii juhuse kui ka enda tahtel Väätsa loomeringi juhendajaks, et pakkuda kogukonna inimestele võimalust arendada oma loovust mitmesuguste kunstiliste tegevuste kaudu. Sellega algas mu koolitajateekond.
Selleks, et oma tööd võimalikult hästi teha, õppisin Tallinna Ülikoolis andragoogika eriala, mille lõpetasin 2022. aasta kevadel. Õpingutest saadud teadmised on aidanud paremini mõista, kuidas täiskasvanuid õppimisel toetada. Täiskasvanutel on ju elus palju rolle ja minu meelest on väga vahva luua neile võimalus lisaks kõikidele teistele toimetamistele ka õppida. Tunnen, et minu jaoks ongi oluline just toetava õpiruumi loomine, kus õppija tunneb, et ta on oodatud, teda austatakse ja tema soovidega arvestatakse. See on rohkem nagu teekond, kus me koos astume. Vastutuse oma õppimise eest võtab õppija ise, koolitajana saan õppijaid motiveerida, õppimisel toetada ja aidata neil õpitut mõtestada.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Täiskasvanud õppijad on väga erineva tausta ja õpikogemusega ning see arendab minu eneseväljendusoskust – kuidas oma mõtteid ja teadmisi arusaadavalt edasi anda, kuidas aidata õppijatel õpitut rakendada ning mõista, miks millegi õppimine vajalik on ja mida see õppijale annab. 
Koolitajana arendab mind ka pidev loomeprotsess, mis on seotud õppe kavandamise ja läbiviimisega: teemade valik, õppematerjalide koostamine, õppekavad, õpiruumi loomine.  Tagasiside on hea õppimise võimalus, see toob välja, mis on juba hästi ja mis veel parendamist vajab. Samuti pidev enesetäiendamine, sest ikka tekib küsimusi, millele kohe vastata ei oska.

Millised on koolitajana need hetked, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Kui näen, et õppimine on pigem rõõm kui kohustus. See on õppijate soov ennast ise arendada, tulla vabatahtlikult kodust välja, saada uusi teadmisi ja jagada oma kogemusi. Mõnus õhkkond klassiruumis, kus kõigil on mugav ja hea olla. Vaikselt kasvav enesekindlus, kus juhendamist on vaja üha vähem ja õppija tegutsemine  muutub kindlamaks, kui ta usaldab juba enda sisetunnet ja mõtteid. Kui näen uhkust ja rahulolu õppija silmades oma valminud teosest või saavutusest, siis see tunne teebki selle töö maailma parimaks.