Janika Pannel, Saaremaa

 


                                                       

Janika Pannel valdab õppijate innustamise ja toetamise kunsti

Janika Pannel (52) teab oma kogemusest, mida tähendab täiskasvanueas töö ja pere kõrvalt õppimine. „See on pidev eneseületus ja motivatsiooni otsimine,” tõdeb Janika, kes nüüdseks suurte kogemustega õpetaja ja koolitajana oskab imehästi õppurite motivatsiooni turgutada. Janika õpetab Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumis inglise keelt ja eesti keelt võõrkeelena mitte-eestlastele. Samuti teeb ta inglise keele kursusi nii asutustele kui ka üksikisikutele. Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumisse sattus ta juhuslikult, kui otsiti inglise keele õpetajat. „Läksin üheks aastaks, aga leidsin oma kutsumuse ja olen selles koolis töötanud juba üle 30 aasta. Koolis töötamise ajal läbisin ka õpetajakoolituse ja lõpetasin ülikooli, seega tean väga hästi, mida tähendab töö ja pere kõrvalt õppimine,” nendib Janika, kel on ka täiskasvanute koolitaja 6. taseme kutsetunnistus. „Tunnen, et kutse omamine annab minu elukutsele kvaliteedimärgi,” kinnitab Janika.
Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumi direktor Ly Kallas kiidab, et Janika on hingelt koolitaja ja õpetaja, kes pole laskunud mugavustsooni, vaid on alati uuele avatud. „Janika oskab oma entusiasmi ja tänapäevase õpikäsitlusega luua õppegruppidesse ja -tundidesse pingevaba õhkkonna, kus erineva vanuse ja tasemega õppijad hakkama saavad ning õpitulemustest rõõmu tunnevad. Juba aastaid on Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumis olnud kõige kõrgemad riigieksami tulemused just inglise keeles,” rõõmustab Ly. Ta tõdeb, et sama professionaalselt koolitab Janika ka oma kursuslasi, kes on tulnud õppima kas inglise keelt või eesti keelt võõrkeelena. „Tema kursusi nõutakse rohkem, kui ta jõuab pakkuda. Viimasel aastal on ta võitnud ukrainlaste südamed, kellele ta õpetab suure pühendumusega eesti keelt,” tunnustab Ly kolleeg Janikat.

Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Kõigepealt on oluline individuaalne lähenemine. Iga täiskasvanud õppija on erinev, seega tuleb võtta aega nende eesmärkide, vajaduste ja eelistuste mõistmiseks. Teiseks tuleb õppijatel aidata määratleda selged ja saavutatavad eesmärgid ning koostada nendega koos realistlik õppekava. Eesmärkide selgitamine aitab õppijatel hoida motivatsiooni ja keskenduda sellele, mis on neile oluline. Ülioluline on paindlikkus. Kui võimalik, tuleb alati arvestada täiskasvanud õppijate kohustuste ja ajakavaga ning pakkuda paindlikke õppevõimalusi. Sama olulised on toetav keskkond, tagasiside ja tunnustamine. Koolitusel tuleb luua toetav ja kaasav õpikeskkond, kus täiskasvanud õppijad tunnevad end motiveerituna ja julgustatuna. Pidev tagasiside on oluline. Positiivne tagasiside ja tunnustus motiveerivad neid rohkem pingutama.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Täiskasvanutega töötamine on toonud kaasa proovikive ja võimalusi, mis on soodustanud minu professionaalset kasvu ja arengut. Täiskasvanud õppijad on erinevas vanuses, taustaga, kogemustega ja õpistiilidega. Nendega töötamine nõuab paindlikkust ja võimekust kohandada õpetamismeetodeid vastavalt õppijate vajadustele. See on aidanud mul omandada mitmekesisemaid õpetamisvõtteid ja -strateegiaid. Mul tuleb motiveerida neid, kes võivad olla õppimise suhtes skeptilisemad või kes vajavad erilist tuge. Seega olen saanud arendada oskusi, kuidas innustada ja toetada täiskasvanud õppijate motivatsiooni. Kuna mu töökoht on andnud võimaluse õpetada erinevatest riikidest ja kultuuridest pärit täiskasvanuid, siis arendab see kultuuridevahelisi pädevusi ning õpetab efektiivselt  suhtlema mitmekesise õppijaskonnaga.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Kõige toredamad hetked on need, kui näen, kuidas õppijal silmad särama löövad. See võib olla hetk, kus ta on järsku aru saanud millestki, mis enne tundus võimatuna, või ta on saanud parema tulemuse kui lootis. Inimese siiras rõõm on see, mis motiveerib mind oma tööd tegema. Samuti on Kuressaare Täiskasvanute Gümnaasiumis väga toetav juhtkond ja kolleegid, kellega koos töörõõme, aga ka muresid  jagada saab.

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.
Kriitiline mõtlemine, enesejuhtimise ja probleemide lahendamise oskus.

Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku?
Üks tähtsam märksõna peaks olema elukestvus. Täiskasvanud vajavad pidevalt uute teadmiste omandamist ja oskuste arendamist, et püsida kohanemisvõimelistena ja edukalt toime tulla muutuvates oludes. Mida kõrgem on inimestel üldteadmiste tase, seda paremini saavad nad aru ka elukestva õppe vajalikkusest. Sama oluline on personaalsus, kus õppimine on kohandatud vastavalt iga õppija vajadustele, eelistustele ja eelnevatele teadmistele. Tulevikus hakkab kindlasti olulist rolli mängima ka kultuuridevaheline pädevus, mille arendamine aitab õppijatel mõista ja suhelda inimestega erinevatest kultuuridest ning edendab avatud ja kaasavat õpikeskkonda.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma