ICDP nõustajate moodulkoolitus kogukonna lapsevanemate sotsiaalsete oskuste parendamiseks, Lääne-Virumaa

 

Kuidas saada paremaks lapsevanemaks?


                                                                           

Lapsevanemaks olemine on elu loomulik osa, nii et enamasti ei teki emadel-isadel mõtet – mis oleks, kui suisa õpiks paremaks lapsevanemaks olemist! Õppida aga tasub ja selle vastu on ka huvi, näitab Lääne-Virumaa kogemus. Kuus Tapa valla haridustöötajat läbisid viiekuulise ICDP ( International Children Development Program) nõustaja moodulkoolituse ja omandasid ICDP nõustaja rahvusvahelise tunnistuse. See andis võimaluse hakata omandatud teadmisi edasi andma teistele, kes lastega töötavad, samuti lapsevanematele. Jäneda Kooli direktor Ülle Oru: „ICDP koolitused toimusid lapsevanematele ning lasteaedade ja koolide töötajatele Tapa valla kolmes piirkonnas (Tapa, Tamsalu, Jäneda-Lehtse) kaheksal järjestikusel nädalal veebruarist märtsini 2020. Koolituste tulemusena sai 22 osalejat teadlikumaks laste/noorte põhivajaduste kaitsmisest, nad teavad ja oskavad jagada head hoolitsust ja haridust, luua turvalist ja arendavat kasvukeskkonda.“ Koolitus läks osalejatele korda, sest nende jätkumise vastu on suur huvi kõigis valla haridusasutustes.

Mis oli ICDP nõustaja moodulkoolituse korraldamise ajend? 
Ülle Oru: Lapse kõige olulisemad suunajad-juhendajad on tema vanemad. Ka töö haridusasutuses on siis tulemuslik, kui toimib koostöö lapsevanematega ja kõigil osalistel on ühine arusaam lapse vajadustest ja arengust. Just seda viimast ongi võimalik ICDP abil lastevanematega jagada. ICDP on rahvusvaheline lastevanemate nõustamise programm, mis on rakendunud enam kui 30 riigis üle maailma ning mida soovitavad nii UNICEF kui ka WHO. Programmi eesmärk on kaitsta laste universaalseid põhivajadusi, saada head hoolitsust, haridust ja juhendamist.

Milline on ettevõtmise tulemus ja kasu inimestele ning kogukonnale laiemalt? 
Ülle Oru: ICDP koolitus on universaalne, mõeldud kõigile lapsevanematele. See sobib nii sisult kui teemadelt ja ülesehituselt ka õpetajatele, ringijuhtidele, vanavanematele – kõigile, kes suhtlevad ja tegutsevad lastega. Koolitused on olemuselt nõustamised-vestlusringid. Osalejate tagasiside põhjal on muutunud teadlikumaks ja paremini sihituks koostöö lapsevanemate, kooli ja vallaametnike vahel. Näiteid tagasisidest: koolitused toimusid meeldivas, julgustavas ja toetavas õhkkonnas; toimus sõbralike inimeste kohtumine ja püstitatud teemade vaagimine läbi iseenda; kasulik oli kuulda teiste vanemate kogemusi ja neist õppida; koolitusel saadud teadmisi, infot ja tegevusi saab kasutada nii lapsevanemana kui õpetajana. Paranenud  on valdkondlik koostöö valla tasandil.