Anneli Zirkel, Tartumaa

 

Anneli Zirkel leiab, et teiste koolitamine on parim õppimise viis


                                        

Üle 25-aastase koolitajakogemusega Anneli Zirkel (51) kinnitab, et koolitamine tähendab tema jaoks eelkõige vastutust, pidevat enesearengut ja koostööd. Anneli meenutab, et alustas koolitamist vajadusest lähtuvalt. Huvi tervisedenduse vastu ja tahe selles valdkonnas midagi ära teha viis teda õppima Tartu Ülikooli rahvatervise magistrantuuri ja  tööle Tartu maakonna  tervisedenduse spetsialistiks. „Tervisedenduse valdkond oli toona Eestis uus ning paralleelselt õppimise ja töötamisega tuli hakata ka oma teadmisi jagama eri valdkonna spetsialistidele nii  tervisedendusest kui ka projektitööst ja välja õpetama tulevasi tervisedendajaid. Kuna tervisedenduse töös on juhendamisel ja koolitustel suur roll, siis tuli tegeleda ka koolitusoskuste arendamise ja täiendamisega nii mul endal kui ka teiste koolitajate jaoks,“ mainib Anneli, kel taskus täiskasvanute koolitaja 7. taseme kutsetunnistus.
Alates 2002. aastast töötab Anneli koolituskeskuses Reiting, kus ta saab oma teadmisi veelgi suuremas mahus realiseerida: lisaks koolituste organiseerimisele koolitab ta täiskasvanute koolitajaid ning teeb ettevõtluse ja projektijuhtimise koolitusi. Anneli kandidatuuri esitasid aasta koolitaja konkursile kolleegid Eda Anton, Marge Targama ja Kati Välbe. Nende hinnangul peab Anneli tähtsaks head kontakti õppijatega, õppijate individuaalset arengut,  tõenduspõhisust ning praktilisust. „Koolitustel osalejad iseloomustavad Annelit kui nõudlikku, kuid väga toetavat ja motiveerivat koolitajat,“ kinnitavad nad.

Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Täiskasvanud õppijate toetamine nende eesmärkide täitmisel nõuab head kuulamisoskust, individuaalset lähenemist, mõistmist, inspireerimist ja  toetamist. Iga täiskasvanud õppija on ainulaadne, tal on oma eesmärk ja vajadused. Koolitajana saan ma aidata õppijal selgusele jõuda ja täpsustada tema õpieesmärke, leida parimad õpimeetodid, tutvustada parimaid praktikaid ja võrgustikke,  luua toetav õpikeskkond,  innustada ja julgustada arenema ning anda tagasisidet edusammude kohta.

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Teiste koolitamine on kõige parem õppimise viis. Olen  väga tänulik kõigile oma koolitustel osalejatele, kellega koos on olnud väga innustav õppida. Soov pakkuda õppijatele nende vajadustest lähtuvat koolitust sunnib otsima uut teaduspõhist teavet, parimaid praktikaid, katsetama uusi õppemeetodeid, koostama uusi materjale ning seega ka ise pidevalt õppima. Lisaks tekivad uued kontaktid ja võimalused koostööks.Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!Neid hetki on päris palju, muidu seda tööd ei teeks! Mulle meeldib pidev areng, millegi paremaks muutmine. Koolitusel näen ja kogen  seda päris tihti. On suurepärane tunne, kui näen, et inimesed jõuavad oma eesmärkides selgusele ja hakkavad omale valitud suunas liikuma, kogevad rõõmu ja rahulolu õppimisest ning ma olen saanud selleks oma panuse anda. Väga rõõmsad on hetked, kui koolitusel osalejad on saatnud mõnda aega pärast koolitust tänusõnu, kui neil on õpitut õnnestunud reaalselt rakendada ja see on neid aidanud edasi liikuda tööalaselt või isiklikus elus.

Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.
Väga keerukas on välja tuua kolme peamist. Koolitajale kohaselt seaksin ehk teistest vajalikest oskustest ettepoole järgmised kolm.

  1. Õpioskused. Kui oleme valmis  pidevalt õppima ja end täiendama, suudame muutustega paremini  toime tulla ning oma tegemistest rõõmu tunda. Olen koolitustel korduvalt kogenud, et  hea tahtmise, õpioskuste ja sobiva koolitaja abiga on võimalik enamik eluks ja tööks vajalikke asju endale selgeks saada ning muutustest rõõmu tunda.
  2. Suhtlemisoskus. Hea suhtlemisoskus on eduka koostöö võti nii tööl kui ka isiklikus elus. Kui suudame teisi kuulata ja mõista ning väljendada oma mõtteid ja ideid veenvalt, leiame oma probleemidele kergemini lahendused.
  3. Infootsing ja kriitiline mõtlemine. Info on meile järjest kergemini kättesaadav. Üha oluliseks muutub oskus osata infot tõhusalt otsida, valida ja hinnata. Kriitiline mõtlemine võimaldab teha informeeritud otsuseid, hinnata allikate usaldusväärsust ja eristada tõde valest.

Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku?

  1. Tehnoloogia areng. Üha enam on täiskasvanuhariduse tulevik seotud digitehnoloogiate ja -vahendite kasutamisega: virtuaalsed klassiruumid, e-õppe platvormid ja nutikad õppelahendused.
  2. Paindlikkus. Lähtutakse õppijate individuaalsetest vajadustest ja võimalustest, hõlmates individuaalseid õppekavu, võimalust õppida ajast ja kohast sõltumatult ning rakendades mitmekesiseid õppeviise ja -formaate.
  3. Elukestev õpe muutub normaalsuseks. Üha kiiremini muutuvas maailmas peavad täiskasvanud pidevalt omandama uusi teadmisi ja oskusi, et tulla toime ja olla edukad tööturul ning isiklikus elus.

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma