Anne Sepping, Pärnumaa
Anne Sepping tunneb uhkust oma õppijate edu üle
Anne Sepping annab Pärnumaa Kutsehariduskeskuses külalislektorina loenguid nii tasemeõppes kui ka täiendõppes, õpetades peamiselt hooldustöötajaid, lasteaiaõpetaja abisid ja tegevusjuhendajaid. Ta kinnitab, et kui õppijad omandavad uusi oskusi ja teadmisi ning rakendavad neid edukalt, tekib tal õpetajana uhkustunne nende edu üle.
Anne põhiteemad on suure hooldusvajadusega lapse hooldamine, erivajadusega lapse hoidmine, alternatiivkommunikatsioon, seksuaalsus ja seksuaalkasvatus, seadusandlus ja eetika. Lisaks koolitab Anne giide ja viipekeele tõlke. Ühtlasi käib Anne kaasas õppijaga, kes vajab viipekeele tõlget näiteks erialases õppes või koolitustel, et mittekuulja saaks samuti õppida ja areneda.
Pärnumaa Kutsehariduskeskuse täiendusõppe koolitusjuht Heleri Heinla kinnitab, et Anne teeb oma tööd südamega, on alati rõõmus, positiivne ja süstib ka teistesse rõõmu ja energiat. „Anne töö viipekeeletõlgina, eripedagoogina ja alternatiivkommunikatsiooni spetsialistina on aidanud paljudel õppijatel ületada kommunikatsioonibarjääre ning avastada ja arendada oma potentsiaali. Anne julgustab õppijaid iseseisvalt õppima ja leidma oma õppimisele sobivaid meetodeid. Ta annab neile tööriistad ja strateegiad, mis aitavad neil ka pärast koolituse lõppu jätkata enesearengut,“ kirjeldab Heleri.
Küsimustele vastab Anne Sepping.
Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
See on keerukas, kuid väga rahuldustpakkuv ülesanne. Oluline on individuaalne lähenemine ja õpilaste vajaduste mõistmine. Õppijate tundmaõppimine – võtta aega, et mõista iga õppija tausta, kogemusi ja eesmärke. Tähtis on pakkuda individuaalset juhendamist ja toetust, mis keskendub konkreetsete oskuste ja teadmiste arendamisele. Minu arvates on väga oluline ka praktika, kasutades näiteks aktiivõppe meetodeid. Väga oluline on ka positiivne ja julgustav keskkond, kus õppijad tunnevad end mugavalt oma mõtteid jagades ja küsimusi esitades. Tähtis on jagada edulugusid ja näited, mis inspireerivad õppijaid püüdlema oma eesmärkide poole.
Täiskasvanud õppijate toetamine nende eesmärkide täitmisel nõuab kannatlikkust, empaatiat ja pühendumist. Koolitajana püüan pakkuda tuge ja suunamist, mis aitab õppijatel ületada takistusi ja saavutada oma eesmärgid.
Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Koolitamine pakub võimalusi isiklikuks, professionaalseks ja intellektuaalseks kasvuks. Mul tuleb pidevalt uuendada oma teadmisi ja olla kursis uusimate arengutega oma valdkonnas. Kahtlemata arendab koolitamine enesekindlust ja esinemisoskust. Koolitamisel tuleb tihti lahendada väljakutseid ja küsimusi, mis arendab probleemide lahendamise oskust. Väga oluline on saada tagasisidet oma töö kohta, mis aitab arendada eneseteadlikkust ja isiklikku kasvu.
Minu jaoks on väga tähtsad inimestevahelised suhted. Töö erineva taustaga õppijatega arendab empaatiavõimet ja oskust mõista inimeste erinevaid vajadusi ja perspektiive. Väga oluline on ka kuulamisoskus, sest aktiivne kuulamine ja õppijate toetamine arendab võimet kuulata ja reageerida tõhusalt.
Koolitamine pakub võimalusi kohtuda mitmesuguste spetsialistidega ja luua väärtuslikke professionaalseid suhteid. Koostöö teiste koolitajate ja ekspertidega aitab laiendada teadmiste ja kogemuste pagasit. Näha, kuidas õppijad arenevad ja saavutavad oma eesmärgid, pakub suurt rahuldust ja tunnet, et olen midagi olulist saavutanud. Võimalus jagada oma teadmisi ja aidata teistel õppida ja kasvada, aitab saavutada eneseteostust ja professionaalset rahulolu.
Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Üks nendest on õppijate edusammud ja saavutused. Näha, kuidas õppijad saavutavad oma seatud eesmärke ja edenevad oma õpingutes, toob suurt rahulolu ja kinnitab koolituse mõju. Kui ma märkan, et õppijad omandavad uusi oskusi ja teadmisi ning rakendavad neid edukalt, tekib uhkustunne nende edu üle.
Teiseks positiivne tagasiside – kui õppijad väljendavad oma tänu ja kiitust tehtud töö eest, tunnen end väärtustatuna ja motiveerituna. Kui kuulen lugusid, kuidas minu koolitus on aidanud õppijatel lahendada probleeme või parandada oma töösooritust, tunnen, et minu töö on tõesti oluline. Kui ma näen õppijate silmis ahhaa-hetki, mil nad mõistavad keerulist teemat või leiavad lahenduse probleemile, olen eriti rõõmus.
Kolmandaks grupi dünaamika – kui ma näen, et õppijad töötavad tõhusalt koos, jagavad ideid ja toetavad üksteist, tekib tunne, et olen aidanud luua positiivse ja koostöövalmis õhkkonna.
Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa?
- Paindlikkus ja kohanemisvõime. Oskus kohaneda kiiresti muutuvate oludega ja tulla toime ebakindlate olukordadega. See hõlmab võimet õppida kiiresti uusi oskusi ja teadmisi ning kohandada end uute rollide ja vastutustega.
- Elukestev õpe. Oskus ja soov pidevalt õppida ja end täiendada.
- Emotsionaalne intelligentsus. Võime mõista ja juhtida oma emotsioone ning tuvastada ja mõjutada teiste inimeste emotsioone. See aitab luua ja hoida positiivseid suhteid ning parandada meeskonnatööd. Ka oskus erinevate inimestega selgelt ja tõhusalt suhelda on tähtis – see hõlmab aktiivset kuulamist, empaatiat ja võimet kohandada oma suhtlemisstiili vastavalt olukorrale ja publikule
Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma