Andres Jalak, Tallinn

 

Andres Jalak julgustab õppijaid igapäevarutiinist välja astuma


                                 

Kujundusprogrammide ja multimeedia võimaluste kohta teadmisi jagav Andres Jalak (42) sõnab, et koolitajaks olemine tähendab tema jaoks ennekõike võimalust anda õppijale väike tõuge, et julgustada teda proovima midagi uut. „Konkreetset kuupäeva kalendris, kuhu näpp peale panna ja öelda, et nüüd olen koolitaja, öelda ei saa. Koolitajaks saamine oli ja on endiselt protsess, rolli kasvamine koos kõigi õnnestumiste ja mõnikord ka ebamugavate õppetundidega. Koolitajaks olemine tähendab minu jaoks ennekõike võimalust anda õppijale positiivne müks, julgustamaks proovida uut ja igapäevarutiinis väljaspool asuvat,” mõtiskleb enam kui 15-aastase koolitajakogemusega Andres, kel on ka täiskasvanute koolitaja 6. taseme kutsetunnistus. Andrese käe all saab õppida nii animatsiooni, foto- ja videotöötlust, multimeediat, graafilist disaini, 3D visualiseerimist ja palju muud IT-maailmaga seonduvat.  Oma koolituste tarbeks on Andres loonud e-õppe keskkonna www.kera.ee, kus jagab osalejatele digitaalseid õppematerjale.
Nordic Koolitus OÜ koolitusjuht Liina Eisatare ütleb et Andrese koolitused on praktilised ja varustatud ohtrate näidisülesannetega tema tööst graafilise disainerina. „Ta on õppinud keerulisi asju õppijatele selgeks ja mõistetavaks rääkima. Oluliseks peab ta õppija kaasamist, aktiivõppe meetodeid ja positiivse tagasiside andmist. Andres paneb rõhku arutelule ja osalejate eneserefleksioonile.  Õppijatel on vaja põhjendust, miks midagi tehakse, kuidas see seostub suure pildi ja nende eesmärkidega. Andres väldib jäika koolituskava, ta on paindlik ja toetab osalejaid teema omandamisel,” mainib Liina ja lisab, et Andrese koolitusviis sütitab inimesi oma enesearenguga edasi tegelema.

Kuidas toetada täiskasvanud õppijaid nende eesmärkide täitmisel?
Toetada uudishimu ja julgust katsetada. Millegipärast kipub nii olema, et täiskasvanuna valime instinktiivselt turvalisema (tuttava) valiku ja ebaõnnestumisi elame raskemini üle. Kui need kaks barjääri ületada, hakkab sündima väikeseid imesid. 

Kuidas koolitamine Teid ennast arendab?
Minu koolitusvaldkond on kujundusprogrammid ja multimeedia, see areneb meeletult kiires tempos. Pädevuse säilitamiseks pean uuendustega sammu pidama, õppima juurde uusi töövõtteid ja -vahendeid, hoidma silma peal trendidel. Kuna õpetatavaid programme on kogunenud kümmekond, tähendab see igapäevast uuendustega tutvumist. Tihti õpin ka koolituste käigus tänu osalejate küsimustele, mis nõuavad tavapärasest teistmoodi lähenemist. Minu erilised lemmikud on sisekoolitused, sealt tuleb hindamatu sisevaade väga erinevatesse ettevõtetesse, olgu selleks autoklaaside tootmine, katlamajade ehitus või TV-uudiste montaaž – valdkond kujundusprogrammide kasutamiseks on lai.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Esimene hetk on siis, kui osalejad hakkavad uut infot sobitama oma olemasolevasse pagasisse, mõnikord läheb see emotsionaalselt ja õppija peas võib olla paras segadus. Nende olukordadega toimetulek ja toe pakkumine annab äratundmise, et positiivne müks hakkab tulema. Teine hetk on tavaliselt kursuse lõpus, kui osalejad avastavad, et see ei olnudki nii raske kui arvati. Nimetage palun kolm oskust, milleta täiskasvanu tulevikus hakkama ei saa.Oskus mõelda kriitiliselt, filtreerida enda jaoks oluline info ja oskus ennast juhtida. 

Millised on paar-kolm tähtsamat märksõna, mis iseloomustavad täiskasvanuhariduse tulevikku?
Praktikaga lõimitud, personaalne ja paindlik aja/koha valikul. 

Loo autor: Heli Lehtsaar-Karma