Ahto Kaasik, Valgamaa

 

Ahto Kaasik: õpin enda igast koolitusest


                                                                 

Ahto Kaasik tutvustab inimestele pärandkultuuri, luues silla ammuste aegade pärandvara ja tänapäeva maailma vahel. Ahto on lektor Tartu Ülikoolis ja Eesti Maaülikoolis, kuid ta on vastu võtnud kutsed loengute, teabepäevade ja loengusarjade korraldamiseks ka teistes õppeasutustes, koolituskeskustes, omavalitsustes, külaseltsides ja mujalgi. Viimastel aastatel on ta asunud ka ise koolitusi korraldama. Ahtot ei kohta ainult klassiruumis: ta viib huvilised retkedele looduslikesse pühapaikadesse. Aastakümnete jooksul on Ahto uurija ja koolitajana Eesti risti-rästi läbi sõitnud ning külastanud ka väliseesti kogukondi. Ta leiab, et rändlemine võtab rohkesti aega ja on väsitav, teisalt aga väga arendav.

Kuidas olete koolitajaks saanud ja mida see Teie jaoks tähendab?
Tegutsen rahvakultuuri valdkonnas ning see on ühtaegu mu kutsetöö ja kutsumus. Uurijana innustab mind soov talletada ja paremini mõista looduslike pühapaikade, rahvakalendri ja usundiga seotud pärandit. Teisalt tajun vastutust ja leian, et minu kohus on pärandi mõtestamine ja jagamine. Pärandi tundja ja kandja peab olema ka selle edasiandja.See on hoolitsemine meie juurte ja järeltulijate eest.

Kuidas koolitamine Teie arengut toetab?
Üks põhjusi, miks ma pole koolitamisest tüdinud, on see, et iga kohtumise järel tõden rõõmuga, et olen saanud targemaks. Meie inimesed teavad uskumatult palju rahvatarkusi, tavasid ja ka looduslikke pühapaiku, mille kohta arhiivides andmeid pole, või on andmed lünklikud. Seetõttu aitavad koolitused pärandit talletada. Teisalt õpin ise koolitustel pärandit paremini mõistma ja mõtestama. Iga kuulajaskond on erinev ja vajab erinevat lähenemist. Püüdes tuttavaid teemasid erinevatele kuulajatele ikka ja jälle arusaadavalt esitada, tuleb pärandit aina uuesti mõtestada. Olgu need siis tavad, uskumused, regilaulud, loitsud, keel, pühapaigad või muu pärand, koolitamine on aidanud mul neid nähtusi palju paremini mõistma õppida.

Millised on need hetked koolitajatöös, kus tabate end äratundmiselt – mul on nii vahva töö!
Selliseid hetki on väga sageli. Need on kohtumised paljude toredate ja erakordsete inimestega. Need on hetked, kui kuulajaid valdavad ülendavad ja ühendavad äratundmised, kui näen inimesi avardumas ja teatud mõttes ehk isegi tervenemas. Ja muidugi rõõmustan alati ka siis, kui saan ise targemaks.