EsilehtHarjumaa aasta õpitegu 2020: õpikogukonnad

Harjumaa aasta õpitegu 2020: õpikogukonnad

                                                                   

Õpikogukonnad said alguse Jüri Gümnaasiumist, kus nende tegevusse kaasatud kõik sealsed õpetajad, tugispetsialistid, seda juba kaks õppeaastat. Õpikogukonnad on haridustöötajate koostöövõrgustikud parimate praktikate jagamiseks, juurutamiseks ja edasiarendamiseks ning suudavad neid kohandama organisatsioonikultuuri või valla haridusellu tervikuna. Seeläbi arendatakse edasi erinevaid õppekorralduslikke süsteeme, meetodeid, õpikeskkonda jms, mis toetavad õpilaskeskset õpetamist. Mitmesuunaline ehk õpetajate omavaheline õppimine loob soodsa pinnase innovaatilisteks lahendusteks ning hariduseks, mille keskmes on noor, tema vajadused ja areng.

Mis oli projekti käivitamise ajendiks?
Jüri Gümnaasiumi arendusjuhti Kristi Vimbergi sõnul oli õpikogukondade käivitamiseks vähemalt viis erinevat põhjust. Esmalt nähti vajadust suurendada koostööd õpetajate vahel, mis on kaasaegse hariduse oluline osa. Teiseks on koolis palju toredaid õpetajaid-noosootöötajad-haridusjuhte, kel kõigil põnevaid ideid. Tuues kogemuspärlid sahtlist välja, saab juba olemasolevat väärtuslikku ressurssi üksteise heaks tööle panna ning keegi ei pea tegelema jalgratta leiutamisega. „Jagame-õpime üksteiselt ning arendame-lihvime tehtut koos veel toredamaks = rikastame-jõustame üksteist,“ kirjeldas Vimberg. „Õpikogukonnad võimaldavad kaasata õpetajad juhtimisprotsessi ning viima ellu muudatusi teemades, mida nemad oluliseks peavad ja millesse nad on motiveeritud panustama. See omakorda viib hierarhiavaba juhtimiseni, kus noor ja algaja õpetab kogenut ja vastupidi. Kõik õpivad-õpetavad olenemata staažist, kogemustest ja rollist. Päeva lõpuks – õpetaja on hea õpetaja kui ta on ise järjepidevas arengus, elukestev õppija,“ selgitas ta.

Millised on Teie ettevõtmise tulemused ja kasu inimestele (ning Eestile) laiemalt?
Kristi Vimbergi sõnul suureneb õpikogukogukondade rakendamise tulemusel hariduse kvaliteet, õpitakse koostegemist, koosõppimist. „Selle tulemusel tuntakse ja teatakse üksteise tugevusi ja arengukohti. Teatakse, mida ja kuidas teeb naaberkool, erinevate vanuseastmete õpetajad lõimuvad – klassiõpetaja ja gümnaasiumi õpetaja tegutsevad koos. Fookus on jalgratta leiutamiselt liikunud edasiarendamisele,“ kinnitab ta. „Oleme valmis seda süsteemi kõikidele huvilistele tutvustama, lisab ta, sest seeläbi saab kasu olema laialdasem kogu ühiskonnas. „Näiteks on meie õpikogukonna kogemuste ja tegevustega käinud tutvumas huvilised teiste valdade koolidest. Oma praktikaid oleme tutvustanud ka konverentside või täienduskoolituste raames, näiteks Liikuma Kutsuvate Koolide seminaril.“