Tallinna Keskraamatukogu koolitusprogramm „Seeniorid digitargaks“, Tallinn

 

Digiseeniorid pealinnast „Seeniorid digitargaks“ on näide sellest, kuidas väärt idee kasvab esialgsest plaanist palju suuremaks.


                                                                                  

2020. aasta kevadel Tallinna Keskraamatukogu algatusel ellu kutsutud vanemaealiste Skype’i vestlusklubi osutus nii populaarseks, et esimese klubi kõrvale tekkis peagi uusi. Uued klubid loodi linnaosapõhiselt – igas Tallinna linnaosas on nüüd oma seenioride Skype’i vestlusklubi. Tallinna Keskraamatukogu arendusjuhi Kristi Veeberi sõnul on vestlusklubi teemad ja tegevused mitmekesised: räägitakse igapäevaelust, kirjandusest, muusikast, mängitakse ja nuputatakse. Kuid mitte ainult. Kristi Veeber: „Tore oli see, et vestlusklubis osaledes tekkis seenioridel huvi õppida uusi digioskusi. Selle tulemusel tekkis eraldi seenioride grupp – digiseeniorid – , kes kohtuvad regulaarselt kaks korda kuus, et oma digioskusi parandada. 2020. aasta kevadel toimus ligi 50 Skype’i vestlusklubi ja digiseenioride üritust, igast kohtumisest võttis osa keskmiselt 6–10 seeniori. Kuna Skype’i vestlusklubi ja digiseenioride grupp kujunesid populaarseks, jätkasime veebikohtumiste läbiviimist 2021. aasta kevadeni ning jätkame ka 2021. aasta sügisel.“ Infot Skype´i vestlusklubi kohta jagas keskraamatukogu erinevate kanalite kaudu. Kristi Veeber: „Neile, kes olid varem raamatukogu üritustel osalenud ja kelle andmed meil olemas olid, helistasime ja saatsime e-kirju. Head koostööpartnerid olid sotsiaalkeskused, kellele viisime flaiereid, mille sotsiaalhooldajad toimetasid seenioridele koju. Väga palju abi oli ka vestlusklubis osalenud seenioridest, kes kutsusid oma sugulasi ja sõpru osalema.“

Mis oli „Seeniorid digitargaks“ ellukutsumise ajend?
Tallinna Keskraamatukogu direktor Kaie Holm: Igapäevases töös puutuvad raamatukoguhoidjad pidevalt kokku sellega, et seeniorid peavad uute digiteadmiste omandamist liiga keerukaks, kardavad uusi tehnoloogiaid ja e-teenuseid või ei mõista piisavalt neist tulenevat kasu. Samal ajal digitaliseerub maailm järjest kiiremas tempos. 2020. aasta eriolukorra ajal otsisid raamatukoguhoidjad võimalusi, kuidas abistada olulisi sihtrühmasid, sh eakaid inimesi. Raamatukogu eesmärk oli tagada eakate, kelle haigestumise riski hinnati kõige suuremaks ning kel soovitati kontakte vältida, informeeritus ja kaasatus. Raamatukogu pakkus seenioridele lisaks helistamisvõimalusele veel ühe variandi kontakti hoidmiseks: Skype’i vestlusklubi. Klubis arutleti raamatukoguhoidja juhtimisel eakatele olulistel teemadel, sh õpiti digioskusi. Eesmärk on seenioreid õpetada ja juhendada mitmesuguseid veebikanaleid kasutama, sh Skype’i või Messengeri, et lähedastega suhelda. Samuti soovisime neid julgustada iseseisvalt õppima ja vajadusel digiasjus raamatukoguhoidjatelt nõu küsima nii telefoni, Facebooki kui ka Skype’i teel.

Milline on ettevõtmise tulemus ja kasu inimestele ning kogukonnale laiemalt?
Kaie Holm: Koolitusprogramm „Seeniorid digitargaks“ on julgustanud eakaid meie raamatukogu poole pöörduma. Usume, et oleme aidanud eakatel paremini koroonaajal hakkama saada, et näiteks lähedastega veebis suhelda, e-poode ja patsiendiportaali kasutada. Näeme, et eakate enesehinnang on tõusnud. Osalejatele meeldib, et kutsume neid digiseenioriteks, ja nad kutsuvad end uhkusega samamoodi, sest neil on suur huvi ja soov olla aktiivsed digihuvilised. Osalejad on muutunud üha teadlikumaks ning pakuvad välja teemasid ja digioskusi. Ka raamatukoguhoidjate professionaalsus koolitajatena on suurenenud: nad on õppinud, kuidas telefoni teel arvutikasutajad juhendada ning kuidas koostada õppevideoid ja -materjale.