Projekt „Teisel ringil uuesti kooli“, Jõgevamaa

 

Noored vajavad südamest tulevat nõustamist


                                                           

Eestis on kahetsusväärselt paljudel noortel jäänud põhi- või keskhariduse omandamine pooleli. Jõgevamaal meelitatakse noori kooli tagasi projekti „Teisel ringil uuesti kooli“ abil. Jõgeva Täiskasvanute Keskkooli projektijuht Helen Samblik selgitab, et tegemist on jätkuga kahele eelmisele kaheaastasele projektile, praegune „Teisel ringil uuesti kooli“ toimus Jõgeva Täiskasvanute Keskkoolis aastatel 2020–2021. „Teisel ringil uuesti kooli“ eesmärk on haridustee katkestanud noortele õppimisvõimaluste tutvustamine, neile sobiva õppevormi leidmine ja varem katkenud õpingute lõpetamine. Noorte informeerimisel osutusid tõhusaks raadioreklaam ja artikkel Vooremaas, nii et õppimishuvilisi kogunes üksjagu. Neile pakuti õppimisoskuse parandamisele suunatud koolitusi, individuaalset nõustamist, ühiseid külaskäike teatritesse ja muuseumidesse, ekskursioone Kalevipoja-lugude maile, õppekäike Endla rabasse ja mujalegi. Jõgeva Täiskasvanute Keskkooli eesti keele ja kirjanduse õpetaja Maie Peda rõhutab, et vanem põlvkond ei tohiks noori oma muredega üksi jätta ei kodus ega koolis. „Arvan, et kampaaniad, näiteks „Teisel ringil uuesti kooli“ tuletavad meile kõigile aeg-ajalt meelde, et koos on kergem, et abivajajat ei tohiks keegi abita jätta. Ka teine või kolmaski ring haridusteel annab elule sisu.“

Mis oli „Teisel ringil uuesti kooli“ korraldamise ajend?
Maie Peda: Põhjuseid on palju. Toon näiteks vaid ühe. Olen pikkade tööaastate jooksul näinud, kui palju on neid noori, kes vajavad julgustamist, südamest tulevat nõustamist, sõprust ja lugupidamist õpetajate poolt.  Hiljuti lugesin 10. klassi õppima tulnud tütarlapse kirjandist kurtmist, et ta proovis suvel kahte gümnaasiumiharidust andvasse kooli sisse astuda, ent kahjuks ei osutunud valituks. Õpilane kirjutab:  „Aga ma tahan õppida –  ja hea, et mind Jõgevale kaugõppesse lubati.“ Mina õpetajana  ei tohiks sellisel puhul kirjandi vigu parandades ja kehva hinnet kirjutades õpilasele järjekordset valusat sõnumit saata: meile sa ka ei sobi! Vastupidi – ma pean leidma (ja leian ka!) tema tööst positiivseid killukesi, millest õpilane näeb, et ta saabki hakkama. Tütarlaps sai hindeks „hea“. Ma tean juba praegu, õppeaasta alguses, et nii lähebki edasi, häid hindeid lisandub veel ja veel.

Millised on ettevõtmise tulemused ja kasu kogukonnale laiemalt?
Helen Samblik: 2020. aasta sügisel asus Jõgeva Täiskasvanute Keskkoolis erinevates klassides ja õppevormides õppima 40 uut õppijat. 2021. Kevadel sai põhikooli lõputunnistuse kümme noort ja gümnaasiumi lõputunnistust taotles 15. Projekti raames korraldatud ühisüritused liidavad õppijaid, nad tunnevad end ühtse kooliperena ja toetavad üksteist õpingutes. Lõpetajad on oma kogukonnas selgitanud õppimise vajadust ja motiveerinud teisi õppima minema.Maie Peda: Tagasiside  tuleb tavaliselt kohe – ja enamasti on see positiivne olnud.  Mõnikord saan kirja aasta-paar hiljem. Näiteks kirjutas üks neiu niimoodi: „Kuna olite üks minu paremaid õpetajaid, siis mõtlesin Teile kirjutada, kuidas mul läinud on. Õppisin koka eriala, edasi läksin maaülikooli õppima. Käin koolis ja tööl /----/ Töö on põnev, hästi liikuv ja arendav. Muidugi tahan ennast veel edasi arendada, sest kes teeb, see jõuab. /----/ Suur-suur aitäh mind innustamast! Võib-olla  ei saanud Te ise arugi, kui palju Te mind innustasite elus edasi liikuma ja end arendama, aga seda Te just tegite. Olen Teile väga tänulik!